Strona główna Prawo gospodarcze Rejestrowane doręczenia elektroniczne już obowiązują

Rejestrowane doręczenia elektroniczne już obowiązują

19
PODZIEL SIĘ

Zdjęcie z Freepik

Od 1 stycznia 2025 r. obowiązują przepisy o e-Doręczeniach. Poznajmy najważniejsze informacje o rejestrowanych doręczeniach elektronicznych dla przedsiębiorców.

Zobaczmy przepisy

Podstawą prawną działania rejestrowanego doręczenia elektronicznego jest:

Od 1 stycznia 2025 r. podmiot publiczny np. urząd miasta i gminy, urząd skarbowy, ZUS, NFZ, ministerstwo  ma obowiązek posiadać adres do doręczeń elektronicznych wpisany do bazy adresów elektronicznych, powiązany z publiczną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego. Taki adres musi posiadać:

Ważne!

Przepisu ust. 1 nie stosuje się do osób zaufania publicznego w przypadkach niewykonywania zawodu, zawieszenia prawa do wykonywania zawodu, zawieszenia w czynnościach zawodowych, zawieszenia w czynnościach służbowych, zawieszenia stosunku pracy lub zawieszenia praw wynikających z licencji (art. 9 ust. 2 ustawy o doręczeniach elektronicznych)

Kiedy przedsiębiorcy zarejestrowani w KRS są zobowiązani stosować e- Doręczenia?

Przedsiębiorcy zarejestrowani w  KRS od 1 stycznia 2025 r. mają obowiązek stosowania rejestrowanych doręczeń elektronicznych. Powyższe wynika z art. 9 ust. 1 pkt 1 – 8, art. 155 ust. 10, art. 166 pkt 5 ustawy o doręczeniach elektronicznych.

Natomiast  firmy zarejestrowane w KRS przed 1 stycznia  2025 r.  musza mieć adres do e- Doręczeń  w ciągu 3 miesięcy  od dnia  wdrożenia  tego obowiązku  podanego w Komunikacie  wydanym przez  Ministra Cyfryzacji [2]. W aktualnym stanie prawnym obowiązuje ono od 1 kwietnia 2025 r. (art. 151 ust. 1 ustawy o doręczeniach elektronicznych).

Sprawdź: Doręczenia elektroniczne zostają przesunięte w czasie

Kiedy przedsiębiorcy wpisani do CEiDG  muszą stosować rejestrowane doręczenia elektroniczne ?

Zgodnie z art. 152 ust. 1 ustawy o doręczeniach elektronicznych przedsiębiorcy składający:

„(-) wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej od dnia 1 stycznia 2025 r. są obowiązane do przekazania:

1) danych niezbędnych do utworzenia adresu do doręczeń w ramach publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego albo

2) adresu do doręczeń elektronicznych powiązanego z kwalifikowaną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego oraz danych niezbędnych w celu wpisania tego adresu do bazy adresów elektronicznych”.

Zapis ten  należy rozumieć w ten sposób, że nowe firmy wpisane w CEiDG od 1 stycznia  br. zakładają skrzynki do e-Doręczeń podczas ich rejestracji.

Z kolei przedsiębiorcy , którzy nie posiadają adresu do doręczeń elektronicznych wpisanego do bazy adresów elektronicznych, a zostali wpisani do CEiDG do dnia 31 grudnia 2024 r., i:

„(-) składają w okresie od dnia 1 lipca 2025 r. do dnia 30 września 2026 r. wniosek o zmianę wpisu, są obowiązane do:

1) przekazania danych niezbędnych do utworzenia adresu do doręczeń elektronicznych powiązanego z publiczną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego albo

2) przekazania adresu do doręczeń elektronicznych powiązanego z kwalifikowaną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego świadczoną przez kwalifikowanego dostawcę oraz danych niezbędnych w celu wpisania tego adresu do bazy adresów elektronicznych, albo

3) wystąpienia do ministra właściwego do spraw informatyzacji z wnioskiem o utworzenie adresu do doręczeń elektronicznych powiązanego z publiczną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego”.

Tak wynika z dyspozycji art. 152 ust. 2 ustawy o doręczeniach elektronicznych. Stąd też od 1 lipca 2025 roku przedsiębiorca, który będzie zmieniał swój wpis w CEiDG będzie miał obowiązek podania danych do utworzenia adresu do e-doręczeń we wniosku o zmianę wpisu.

Zobacz: e- Doręczenia

Podstawa prawna:

Art. 8, art. 9 ust. 1 pkt 1 – 8, art. 151 ust. 1, art. 152 ust 1- 2 , art. 155 ust. 10, art. 166 pkt 5  Ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1045).

Objaśnienie:

[1]  eIDASRozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE).

[2] Komunikat wydany przez Ministra Cyfryzacji:  W tym przypadku jest to Komunikat Ministra Cyfryzacji z dnia 12 lipca 2024 r. zmieniający komunikat w sprawie określenia terminu wdrożenia rozwiązań technicznych niezbędnych do doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej oraz udostępnienia w systemie teleinformatycznym punktu dostępu do usług rejestrowanego doręczenia elektronicznego w ruchu transgranicznym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1078).

Stan prawny na dzień 17 stycznia 2025 roku

Małgorzata Gach, Wanda Książek

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułWesołych Świąt!