Wczoraj tj. 23 października 2017 r. Prezydent RP podpisał Ustawę z dnia dnia 12 października 2017 r. o świadczeniu rekompensacyjnym z tytułu utraty prawa do bezpłatnego węgla
Jak wynika z komunikatu zamieszczonego na stronie internetowej Prezydenta RP:
Celem ustawy jest zrekompensowanie, w ramach możliwości budżetu państwa, strat finansowych poniesionych przez osoby, które na podstawie układów zbiorowych pracy oraz związanych z nimi porozumień, otrzymywały bezpłatny węgiel w naturze lub w ekwiwalencie, i utraciły to uprawnienie wskutek wypowiedzenia w tym zakresie ww. układów i porozumień.
Jaki jest termin złożenia wniosku o świadczenie rekompensacyjne
Wniosek o wypłatę świadczenia osoby uprawnione zobowiązane będą do złożenia do określonego przedsiębiorstwa górniczego – W TERMINIE 21 DNI od dnia wejścia w życie ustawy. Ustawa ta – jak wynika z dzisiejszych informacji – została opublikowana w jeszcze wczoraj w Dzienniku Ustaw nr 1971.
Data publikacji w Dzienniku Ustaw jest istotna, ponieważ ustawa o świadczeniu rekompensacyjnym wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, a zatem od dzisiaj.
Kto jest uprawniony do świadczenia rekompensacyjnego
Ustawa o świadczeniu rekompensacyjnym wskazuje, że osobami uprawnionymi do świadczenia rekompensacyjnego są:
- emeryta i rencistę mających ustalone prawo do emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy, i pobierających to świadczenie, uprawnionych w trakcie pobierania świadczenia z tytułu emerytury lub renty do bezpłatnego węgla na podstawie postanowień układów zbiorowych pracy, porozumień lub innych regulacji obowiązujących w przedsiębiorstwie górniczym, które utraciły moc obowiązującą przed dniem wejścia w życie ustawy, na skutek zawartych porozumień lub dokonanych wypowiedzeń,
- wdowy, wdowców i sieroty mających ustalone prawo do renty rodzinnej po osobie, wskazanej w pkt. 1).
Świadczenie rekompensacyjne nie będzie należne osobom, której roszczenia do bezpłatnego węgla wynikają z prawomocnego orzeczenia sądowego.
Wysokość rekompensaty wynosi 10 000 zł.
Co powinien obejmować wniosek o świadczenie rekompensacyjne
Ustawa precyzuje co ma obejmować wniosek o świadczenie rekompensacyjne.
Wniosek o wypłatę rekompensaty zawiera:
1) imię i nazwisko osoby uprawnionej;
2) numer PESEL albo rodzaj i numer dokumentu tożsamości w przypadku braku numeru PESEL;
3) nazwę przedsiębiorstwa górniczego, z którego osoba uprawniona (emeryt/rencista) przeszła na emeryturę lub rentę;
4) informację, że osoba uprawniona, o której mowa powyżej posiadała prawo do bezpłatnego węgla na podstawie postanowień układu zbiorowego pracy, porozumienia lub innej regulacji obowiązującej w przedsiębiorstwie górniczym, które utraciły moc obowiązującą przed dniem wejścia w życie ustawy, na skutek zawartych porozumień lub dokonanych wypowiedzeń;
5) wskazanie sposobu wypłaty rekompensaty;
6) adres zamieszkania osoby uprawnionej;
7) numer rachunku bankowego albo rachunku prowadzonego w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, na jaki ma być wpłacona rekompensata – w przypadku wypłaty rekompensaty przelewem;
8) telefon do kontaktu z osobą uprawnioną;
9) datę i podpis osoby uprawnionej.
Do wniosku o wypłatę rekompensaty dołącza się także dokumenty potwierdzające uprawnienie do rekompensaty – w przypadku pozostałych osób uprawnionych (tj. wdów, wdowców czy sierot uprawnionych do renty rodzinnej).
Nadto konieczne jest złożenie oświadczenia o następującej treści:
„Oświadczam, że:
1) dane zawarte we wniosku o wypłatę rekompensaty są zgodne z prawdą;
2) roszczenia z tytułu prawa do bezpłatnego węgla nie podlegają zaspokojeniu na podstawie prawomocnego wyroku sądowego;
3) nie złożyłem(am) pozwu/złożyłem(am) pozew* dotyczący(ego) roszczenia z tytułu prawa do bezpłatnego węgla do sądu … w …;
4) nie będę występować z roszczeniami z tytułu prawa do bezpłatnego węgla przysługującego na podstawie postanowień układu zbiorowego pracy, porozumienia lub innych regulacji obowiązujących w przedsiębiorstwie górniczym, które utraciły moc obowiązującą przed dniem wejścia w życie ustawy, na skutek zawartych porozumień lub dokonanych wypowiedzeń.
*Niepotrzebne skreślić”.
Zaznaczyć należy, że wzór wniosku o wypłatę rekompensaty oraz wzór powyższego oświadczenia zamieszcza na swojej stronie internetowej przedsiębiorstwo wypłacające.
Ustawa przewiduje, że w przypadku niekompletnego wniosku o wypłatę rekompensaty (brak danych lub brak załączników) przedsiębiorstwo wypłacające niezwłocznie wzywa wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku lub dołączenia dokumentów lub oświadczenia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania z pouczeniem, że nieuzupełnienie danych lub niedołączenie dokumentów lub oświadczenia w tym terminie spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania. Należy zatem uważnie zapoznać się z przesłaną w tym zakresie korespondencją i podać brakujące dane.
Ważne!
Kwota świadczenia rekompensacyjnego jest wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych.
Z kwoty rekompensaty nie dokonuje się potrąceń i egzekucji.
Kwota rekompensaty nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne.
Kwota świadczenie rekompensacyjnego nie jest także doliczana do dochodu, o którym mowa w:
1) art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. z 2017 r. poz. 180);
2) art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2017 r. poz. 1769).
W przypadku odmowy wypłaty świadczenia rekompensacyjnego w związku z faktem, iż wniosek został złożony przez osobę nieuprawnioną – składającemu wniosek przysługuje odwołanie do sądu pracy i ubezpieczeń społecznych w terminie 14 dni od dnia otrzymania odmowy.
Znacznie więcej na temat wniosku o wypłatę deputatu za węgiel w artykule: Rekompensata za utracony deputat węglowy – składanie wniosków.
O terminie wypłaty rekompensaty za deputat węglowy więcej w artykule:
Dłuższy termin na złożenie wniosku o rekompensatę za deputat węglowy
Stan na dzień 24 października 2017 r.
MG.