Strona główna Prawo cywilne Co to jest gwarancja jakości? Co o tym mówią przepisy Kodeksu cywilnego?

Co to jest gwarancja jakości? Co o tym mówią przepisy Kodeksu cywilnego?

7934
PODZIEL SIĘ

Jakość to pojęcie współcześnie popularne. Wymagając Konsument oczekuje wysokiej jakości towaru. Sprzedawca, chcąc pozyskać Klienta, zachwala swój towar jako wysokiej jakości. To daje wiele do myślenia. Rzeczywiście jakość jest obecnie gwarantem produktu doskonałego, wydajnego, niezawodnego. Świadectwo jakości to swoiste poświadczenie doskonałości.

Gwarancja jakości jest również przedmiotem regulacji zawartych w Kodeksie Prawo Cywilne. Zgodnie z art. 577 Kodeksu Cywilnego Sprzedawca może udzielić kupującemu tzw. gwarancji co do jakości rzeczy sprzedanej – na czym ona polega, czy jest obowiązkowa?

Kodeksowa gwarancja jakości to odpowiedzialność Sprzedawcy za ewentualne wady fizyczne rzeczy sprzedanej w przyszłości

Zgodnie z art. 577 Kodeksu Cywilnego Sprzedawca może (nie jest to jednak obligatoryjne) udzielić swojemu Klientowi gwarancji, co do jakości rzeczy, którą mu sprzedaje.

Jest to wzięcie przez Sprzedawcę na siebie, na określony czas odpowiedzialności za to, gdyby sprzedana rzecz w czasie okresu gwarancyjnego działa nieprawidłowo, posiadała wady fizyczne. Tak rozumiana gwarancja jakości jest niejako nierozerwanie związana z umową sprzedaży. Zauważalny jest jej charakter typowo akcesoryjny wobec tej pierwszej.

Przedmiotowa gwarancja jakości ma zastosowanie wyłącznie w stosunku do rozpoznanych wad fizycznych danego towaru. Gwarant ponosi odpowiedzialność za daną rzecz sprzedaną wtedy, jeśli zostanie stwierdzone, że jej wada jest stricte związana z tym, co już występowało w rzeczy sprzedanej. To racjonalne rozwiązanie. Logiczne jest bowiem, że producent markowego samochodu, będzie ponosił odpowiedzialność za wady fizyczne rzeczy sprzedanej, jeśli wyprodukował serię samochodów z wadliwym silnikiem. Nie będzie zaś takiej odpowiedzialności ponosił producent samochodu, który sprzedał auto Kupującemu w idealnym stanie, a szybka awaria silnika była wyłącznie spowodowana nieprawidłowym jego użytkowaniem przez Nabywcę.

Kiedy Sprzedawca będzie odpowiadał za wady fizyczne rzeczy sprzedanej w świetle przepisów o gwarancji jakości?

Przyjmując pewne uproszczenie, można wskazać, że istnieją dwie przesłanki przypisania odpowiedzialności Sprzedawcy za wady fizyczne rzeczy sprzedanej. Mianowicie Nabywca takiej rzeczy musi:

  • wykazać, że w sprzedanej mu rzeczy są wady fizyczne (nie innego rodzaju!) – kluczowe jest więc, że to Kupujący jest obarczony obowiązkiem dowodowym, wykazania, że rzecz którą nabył posiada wady fizyczne;
  • zgłosić wady fizyczne rzeczy sprzedanej w przyjętym między Sprzedającym a Kupującym okresie gwarancyjnym, kiedy taki wprost nie został ustalony, przyjmuje się, że jest to okres jednego roku od daty sprzedaży danej rzeczy, dopuszczalne jest, aby Kupujący po upływie tego terminu zgłosił takie wady, jednakże pod warunkiem, że rozpoznał jej w czasie jeszcze trwania okresu gwarancyjnego.

Od strony praktycznej warto jednak dodać, że Sprzedawca rzeczy również posiada swoje przywileje, zatem może podjąć postępowanie wyjaśniające, celem wykazania, że nie odpowiada za wady fizyczne rzeczy, jakie zgłasza Kupujący.

Czego może oczekiwać Nabywca rzeczy posiadającej wady fizyczne w świetle art. 577 par. 1 Kodeksu Cywilnego?

Wielu Nabywców rzeczy z wadami fizycznymi, pozostaje często w złudnym przekonaniu, że zaistniała sytuacja upoważnia ich do tego, aby oczekiwać od Sprzedawcy, że obniży im cenę tej rzeczy, czy nawet dojdzie między stronami do rozwiązania uprzednio zawartej umowy.

Tak jednak nie jest. Z tytułu gwarancji jakości, Kupujący nie może sobie rościć tak szerokich zakresem uprawnień jak w przypadku rękojmi.

Zatem co może? Otóż może po pierwsze wystąpić do Sprzedawcy z żądaniem zredukowania (usunięcia) wad fizycznych w rzeczy mu sprzedanej albo z żądaniem wymiany rzeczy wadliwej na tożsamą rzecz jednakże już wolną od rozpoznanych wad fizycznych. To, co Sprzedający z tych dwóch oczekiwań zrealizuje na rzecz Kupującego zależy wyłącznie od niego. Gwarant więc jakości ma tutaj prawo do zrealizowania zobowiązania przemiennego, czyli może wybrać, czy usunie wady fizyczne rzeczy sprzedanej, czy ją po prostu wymieni na inną, wolną od tychże wad.

Podsumowanie

Kończąc, należy raz jeszcze podkreślić, że udzielenie Kupującemu gwarancji jakości przez Sprzedawcę jest jego wyborem.

Kiedy zaś ten jej udzieli, a Kupujący zgłosi rozpoznane wady rzeczy fizycznej w czasie trwania okresu gwarancyjnego, jest on obarczony obowiązkiem ich dowiedzenia.

Kupujący może zaś wybrać, czy w razie stwierdzenia wad fizycznych rzeczy sprzedanej będzie je usuwał, czy wymieni uprzednio sprzedany Klientowi towar na nowy, wolny od rozpoznanych wad.

Joanna Jaskiernia – współpracownik Portalu