Strona główna Ogólna Czy możemy żądać odszkodowania od urzędnika, który wydał błędną decyzję?

Czy możemy żądać odszkodowania od urzędnika, który wydał błędną decyzję?

873
PODZIEL SIĘ

Jeżeli ponieśliśmy szkodę w związku z wydaniem przez urzędnika błędnej decyzji (tj. decyzji wydanej z naruszeniem prawa) możemy co do zasady żądać odszkodowania od Skarbu Państwa. Ostatnia nowelizacja Ordynacji podatkowej daje nam w takiej sytuacji możliwość dochodzenia odszkodowania w pełnym wymiarze obejmującym nie tylko poniesione straty (np. bezprawne pobranie podatku), ale również utracone korzyści, które moglibyśmy uzyskać, gdyby nie błędna decyzja urzędnika (np. utrata płynności finansowej). Pamiętać należy, że zarówno fakt poniesienia szkody, jak i jej wysokość muszą być przez nas udowodnione.

Gdzie składamy wniosek o odszkodowanie?
Jako osoby poszkodowane, które otrzymały błędną decyzję i poniosły w związku z tym wymierną szkodę mamy prawo złożyć wniosek o odszkodowanie. Wniosek składamy do organu, który wydał taką decyzję. Organ ten po rozpoznaniu naszego wniosku może jednak uznać część naszych argumentów lub nie uznać ich wcale i wówczas wydaje decyzję orzekającą o odszkodowaniu w niższej wysokości niż żądaliśmy lub w ogóle odmawia nam odszkodowania. Jeśli decyzja organu nas nie satysfakcjonuje, wówczas mamy prawo do złożenia w ciągu 30 dni od daty otrzymania decyzji powództwa o odszkodowanie do sądu powszechnego.

W jakim terminie powinniśmy złożyć wniosek o odszkodowanie?
Na złożenie wniosku o odszkodowanie mamy trzy lata licząc od dnia doręczenia nam błędnej decyzji.

(Podstawa prawna: ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.).

Autor: Dorota Żurowska, radca prawny w kancelarii „Rachelski i Wspólnicy”