Strona główna Ogólna Wypadek przy pracy w Anglii. Jak uzyskać odszkodowanie?

Wypadek przy pracy w Anglii. Jak uzyskać odszkodowanie?

853
PODZIEL SIĘ

Pierwszą i najbardziej oczywistą czynnością jaką należy wykonać po wypadku jest zawiadomienie odpowiednich osób o zdarzeniu i doznanych przez nas obrażeniach. Nie jest to oczywiście konieczne jeśli masz dookoła siebie innych pracowników, a Twoje obrażenia są na tyle widoczne i poważne, że nie będziesz mieć trudności z udowodnieniem wypadku w pracy. Jednakże, w niektórych przypadkach, takich jak nadwyrężenie mięśni kręgosłupa, Twoje obrażenia mogą nie być oczywiste dla pracodawcy lub współpracowników. Zdarzało się już, że pracownicy wracali do domów nie informując nikogo, że zostali ranni, zwłaszcza jeśli wypadek miał miejsce pod koniec ich zmiany. Jeśli nikt nie został poinformowany o naszym wypadku i doznanych urazach, dochodzenie odszkodowania będzie bardzo utrudnione. Jeżeli powiadomimy naszego kierownika dopiero następnego dnia, może on być sceptyczny w stosunku do naszych informacji i możemy stracić szansę na zbadanie okoliczności wypadku. Poinformowanie kierownika jest rzeczą niezbędną.

Bardzo ważne jest uzyskanie pomocy medycznej. Wielu pracowników niechętnie udaje się do lekarza bądź szpitala, tymczasem otrzymanie pomocy medycznej oraz poźniejszej medycznej dokumentacji jest tutaj kwestią priorytetową. Jeśli nie znasz dobrze języka angielskiego poproś swojego kierownika, aby przydzielił Ci kogoś kto będzie Twoim tłumaczem. Istnieje ryzyko, że jeśli natychmiast nie zgłosisz się do lekarza, nie będzie on mógł zbadać Cię zaraz po wypadku i sporządzić listy Twoich obrażeń . Na dalszym etapie prowadzenia sprawy może to znacznie utrudnić możliwość udowodnienia związku pomiędzy doznaną szkodą fizyczną a wypadkiem przy pracy. Zwłaszcza, że niektóre problemy zdrowotne, takie jak problemy z kręgosłupem czy przepuklina, mogą ale nie muszą wystąpić jako skutek wypadku w pracy. Tak więc jeśli na skutek wypadku doznasz obrażeń fizycznych, koniecznie skonsultuj się z lekarzem. W przypadku braku wiarygodnej dokumentacji medycznej, możesz mieć trudności z udowodnieniem , że są one następstwem wypadku przy pracy.

Pracodawca powinien przeprowadzić dochodzenie w sprawie wypadku, bez względu na to czy starasz się o odszkodowanie czy też nie. W większości wypadków pracodawca powinien złożyć pisemny raport dotyczący wypadku do Urzędu ds. Zdrowia i Bezpieczeństwa (HSE). Urząd Zdrowia i Bezpieczeństwa (HSE) jest organem rządowym odpowiedzialnym za śledztwa w sprawach wypadków. Posiada on moc prawną aby badać okoliczności zdarzenia. W najpoważniejszych sprawach może nawet podać firmę do sądu. Urząd nie posiada środków aby prowadzić dochodzenie we wszystkich przypadkach, jednakże, ponieważ pracodawca musi zgłosić wypadek do Urzędu ds. Zdrowia i Bezpieczeństwa (HSE) w wielu przypadkach można zobaczyć co zakład pracy napisał w raporcie powypadkowym. W przypadku kiedy miało miejsce dochodzenie w sprawie zdarzenia, możliwe jest uzyskanie raportu z dochodzenia.

Księga wypadków – Accident Book
Pracodawca powinien również prowadzić księgę wypadków, w której zapisywane byłyby szczegóły wszystkich wypadków w pracy. Pracownicy mają prawo wglądu do księgi wypadków. Możesz zostać poproszony o wyjaśnienie jak doszło do wypadku. W takiej sytuacji należy podać dokładny i prawdziwy opis zdarzenia. Jeśli zostałeś poproszony o podpis w księdze wypadków, pamiętaj że bardzo ważne jest abyś zrozumiał dokładnie co podpisujesz. W przypadku kiedy nie władasz językiem zbyt dobrze, poproś kogoś komu ufasz aby przetłumaczył dla Ciebie tekst który masz podpisać.

Złożenie roszczeń przeciwko pracodawcy
Możesz starać się o odszkodowanie, jeśli pracodawca jest winny wypadkowi z powodu zaniedbania lub naruszenia zasad ustawowych takich jak; zasady zdrowia i bezpieczeństwa. Zgodnie z prawem, Twój pracodawca musi posiadać ubezpieczenie, aby pokryć koszty związane z wypadkiem. Nie od razu jednak dostaniesz odszkodowanie z ubezpieczenia tylko dlatego, że miałeś wypadek. Żeby wygrać taką sprawę, należy najpierw udowodnić ,że miało miejsce zaniedbanie lub naruszenie obowiązków ustawowych.
Kiedy już list roszczeniowy został wysłany do zakładu pracy przez Twoich prawników, ubezpieczyciel rozpatrzy Twoją sprawę i zadecyduje czy wypłacić Ci odszkodowanie. Jeśli zadecyduje, aby nie wypłacać odszkodowania, możesz podać firmę do sądu ,jeśli Twoja sprawa oczywiście rokuje szanse na wygranie.

Jeśli pracujesz nielegalnie, nadal możesz ubiegać się o odszkodowanie za obrażenia, ale niekoniecznie możesz uzyskać odszkodowanie za utratę zarobków.
Wielu pracowników zatrudnia się poprzez agencje lub pracuje na własny rachunek. Jeśli dostałeś pracę z agencji pośrednictwa pracy, możesz wnieść roszczenie przeciwko firmie do której zostałeś skierowany do pracy ,chyba, że Twoim bezpośrednim przełożonym na budowie jest ktoś z agencji. Jeżeli pracujesz na własny rachunek, nadal masz prawo do roszczeń. Może się zdarzyć, że firma która Cię zatrudniła kontroluje gdzie i kiedy pracujesz i dostarcza cały sprzęt oraz narzędzia potrzebne do pracy. Mimo, iż nie masz podpisanej umowy o pracę nadal masz prawo do roszczeń.

Autorem zagadnienia jest Campter Odszkodowania, lider w dochodzeniu odszkodowań w Polsce i za granicą.

Chcesz uzyskać odszkodowanie? Wyślij zgłoszenie>>