Strona główna Aktualności Prawo konsumenckie 2017: Reklamacja z tytułu rękojmi – podstawowe zasady (3)

Prawo konsumenckie 2017: Reklamacja z tytułu rękojmi – podstawowe zasady (3)

6527
PODZIEL SIĘ

W pierwszej części artykułu opublikowanym pod linkiem: https://lexagit.pl/prawo-konsumenckie-2017-reklamacja-tytulu-rekojmi-podstawowe-zasady-1/

zostało omówione prawo konsumenta do reklamacji z tytułu rękojmi. Tematem drugiej części artykułu była procedura składania reklamacji https://lexagit.pl/prawo-konsumenckie-2017-reklamacja-tytulu-rekojmi-podstawowe-zasady-2/

Trzecia cześć artykułu zawiera odpowiedź na pytanie: W jakim czasie przedsiębiorca powinien odpowiedzieć na reklamację konsumenta?

Termin na rozpatrzenie reklamacji   

Sprzedawca ma czas 14.dni na rozpatrzenie reklamacji złożonej na zasadzie rękojmi. Tak będzie w przypadku, gdy kupujący konsument żąda wymiany rzeczy lub usunięcia wady albo złożył oświadczenie o obniżeniu ceny, podając kwotę, o którą cena ma być obniżona.  Nierozpatrzenie reklamacji w terminie 14. dni należy uznać za uzasadnione. Oznacza to, że przedsiębiorca musi wtedy spełnić żądanie konsumenta podane w zgłoszeniu reklamacyjnym. Tak stanowi  art. 561[5] Kodeksu cywilnego.  

W literaturze prawniczej wyrażony został następujący pogląd: „Skutkiem bezskutecznego upływu terminu na złożenie przez sprzedawcę świadczenia jest przyznanie, iż sprzedana rzecz ma wadę, a w przypadku żądania wymiany rzeczy lub usunięcia wady akceptacja dla żądania zgłoszonego przez kupującego. Dotyczy to także sytuacji, gdy do stwierdzenia wady dochodzi po upływie roku od dnia wydania rzeczy, a wiec w sytuacji nieobjętej domniemaniem z art. 556[2] KC.” [1]   

… liczony w dniach kalendarzowych

Do terminu podanego w dniach stosuje się art. 111 § 2 Kodeksu cywilnego (K.c.) : Jeżeli początkiem terminu oznaczonego w dniach jest pewne zdarzenie, nie uwzględnia się przy obliczaniu terminu dnia, w którym to zdarzenie nastąpiło.

Upływ terminu 14 -dniowego liczymy zawsze w dniach kalendarzowych, a nie roboczych.

Potwierdził to Sąd Apelacyjny w Warszawie w wyroku z dnia  31 lipca 2013 r. w sprawie o sygn. VI ACa 2/13: „(…) przedmiotowe postanowienie określające czas rozpatrzenia reklamacji do 14 dni roboczych, zmierza do obejścia w/w przepisu, wprowadzając dłuższy, mniej korzystny dla konsumenta, czas rozpatrzenia reklamacji. Niewątpliwie termin 14 dni roboczych, jest dłuższy od terminu 14 dni”. [2]

Co ważne, zgodnie dyspozycją art. 115 K.c. jeżeli koniec terminu do wykonania czynności przypada na dzień uznany ustawowo za wolny od pracy lub na sobotę, termin upływa następnego dnia, który nie jest dniem wolnym od pracy ani sobotą.

Klauzula niedozwolona:

Numer wpisu: 6805, data wpisu: 31 stycznia 2017 r. :„Wszelkie reklamacje rozpatrywane są najpóźniej w ciągu 14 dni roboczych od ich wpłynięcia”- wyrok SOKiK z dnia 8 listopada 2016 r. , sygn. akt XVII AmC 1408/16.

Oświadczenie przedsiębiorcy przed upływem terminu 14 – dniowego

Przedsiębiorca powinien odpowiedzieć na zgłoszenie reklamacyjne konsumenta w ciągu 14. dni kalendarzowych.  Do zachowania terminu nie wystarczy, że w ostatnim dniu wyśle do konsumenta odpowiedź na reklamację.

Odpowiedź przedsiębiorcy powinna zawierać informację o tym, czy żądanie kupującego zostaje uznane. Jeżeli nie, wówczas należy podać przyczyny odmowy. W 14. dniu konsument powinien już o tym wiedzieć.

Literatura prawnicza podaje, że: ”Nie jest wystarczające zawiadomienie kupującego, że rzecz podlega badaniu rzeczoznawcy ze wskazaniem przewidywanego terminu tego badania i zastrzeżeniem, że po jego zakończeniu sprzedawca ustosunkuje się do oświadczenia lub żądania kupującego, ani też informacja o rozpatrzeniu reklamacji bez wskazania  zajętego przez sprzedawcę stanowiska”.[3]

W piśmiennictwie wyrażono także pogląd: „Chwilę złożenia tego oświadczenia należy określić przy uwzględnieniu art. 61 KC , co oznacza, iż w terminie tym oświadczenie sprzedawcy powinno dotrzeć do kupującego, aby ten mógł zapoznać się z jego treścią. [4]

Klauzula niedozwolona

Numer wpisu: 4959, data wpisu: 18 czerwca 2013 r.: „Uwaga! Informacja o rozpatrzeniu reklamacji – osobiście w sklepie” – wyrok SOKiK  z dnia 11 stycznia 2013 r., sygn. akt XVII AmC 5928/11.

Podstawa prawna:

– art. 111, art. 115, art. 561[5] Kodeksu cywilnego

Objaśnienia

[1] Antoniuk J.R., [w:] Templin-Kaczmarek B., Stec P., Szostek D. (red.), Ustawa o prawach konsumenta, Kodeks cywilny (wyciąg), Warszawa 2014, s. 445

[2] wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 31 lipca 2013 r., VI ACa 2/13  – http://orzeczenia.waw.sa.gov.pl/content/$N/154500000003003_VI_ACa_000002_2013_Uz_2013-07-31_002

[3] Janeta J. [w:] Namysłowska M., Lubasz D., Ustawa o prawach konsumenta. Komentarz, Warszawa 2015, s. 483

[4] Antoniuk J.R., [w:] Templin-Kaczmarek B., Stec P., Szostek D. (red.), Ustawa o prawach konsumenta, Kodeks cywilny (wyciąg), Warszawa 2014, s. 445

Stan prawny na 9 czerwca 2017 r.

Wanda Książek – współpracownik Portalu