Sklepy internetowe są bardzo popularne w Polsce i na świecie. W sklepie internetowym przedsiębiorca może zawierać z konsumentami (B2C) lub przedsiębiorcami (B2B) umowy sprzedaży towarów i usług, a także umowy o dostarczanie treści cyfrowych, które nie są zapisane na nośniku materialnym. Regulamin sklepu internetowego przedsiębiorcy stanowi integralną część takiej umowy. Jest on sporządzany na podstawie art. 8 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz art. 12 ust. 1 ustawy o prawach konsumenta. Poniższy artykuł omawia najważniejsze postanowienia, jakie powinien zawierać regulamin sklepu internetowego, który ma w swojej ofercie treści cyfrowe niezapisane na nośniku materialnym (e-booki).
Co powinien zawierać regulamin sklepu internetowego dostarczającego treści cyfrowe niezapisane na nośniku materialnym?
Regulamin sklepu internetowego dostarczającego treści cyfrowe powinien zawierać:
- Postanowienia ogólne,
- Definicje użyte w regulaminie,
- Zasady korzystania ze sklepu internetowego,
- Zasady korzystania z e – booków,
- Procedurę zawierania umowy o dostarczenie treści cyfrowych,
- Tryb postępowania reklamacyjnego z tytułu rękojmi,
- Prawo odstąpienia od umowy o dostarczenie treści cyfrowych,
- Politykę prywatności i Cookies,
- Pozasądowe sposoby rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń,
- Postanowienia końcowe.
Postanowienia ogólne – co mogą zawierać?
Postanowienia ogólne mogą zawierać m.in. informacje identyfikujące przedsiębiorcę, ofertę sklepu, cenę dostępnych e-booków podaną jako wartość brutto tj. z podatkiem VAT.
Zakres informacji identyfikujących przedsiębiorcę (właściciel sklepu internetowego) zależy od formy prawnej prowadzonej działalności gospodarczej. W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej lub spółki cywilnej należy podać: imię i nazwisko/imiona i nazwiska, nazwę zarejestrowanego /zarejestrowanych (forma prawna) w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej prowadzonej przez ministra właściwego do spraw gospodarki, NIP, siedzibę firmy oraz jej adres, a także dane kontaktowe tj. adresy elektroniczne i numery telefonów.
Jeżeli przedsiębiorcą jest osobowa spółka handlowa wtedy, podajemy:
- nazwę przedsiębiorcy wraz z jego formą prawną,
- adres przedsiębiorcy,
- nazwę i adres sądu rejonowego, wydział gospodarczy w którym przedsiębiorca został wpisany do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego (KRS),
- numer wpisu do KRS,
- numer REGON,
- numer NIP,
- dane kontaktowe (adres e- mail, nr telefonu).
Identyfikując kapitałową spółkę handlową oprócz danych analogicznych jak w przypadku spółki osobowej podajemy dodatkowo kapitał zakładowy spółki.
Przykład:
Niniejszy regulamin określa zasady korzystania ze sklepu internetowego dostępnego pod adresem ………………. prowadzonego przez XXX spółka z o.o. z siedzibą w ………… , ul. ……….. wpisaną do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego przez Sąd Rejonowy w ……… (miasto, ewentualnie dzielnica) Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS …………. , REGON ……. , NIP …….. , o kapitale zakładowym wysokości ……… (słownie: ………..) zł opłacony w całości/ w kwocie ……… (słownie: ……….) zł.
Pojęcia użyte w regulaminie, czyli jakie?
W regulaminie e- sklepu przedsiębiorca powinien zdefiniować pojęcia, których użyje w dalszej jego części.
Przykłady:
- E-booki – książki elektroniczne stanowiące Utwory w rozumieniu ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych, niezapisane na nośniku materialnym, udostępniane w formie pliku elektronicznego w formacie PDF.
- Kodeks cywilny: Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (tekst jedn. Dz.U.2019.1145)
- Konsument – osoba fizyczna dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.
- Ustawa o prawach konsumenta – Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (tekst jedn. Dz.U. 2019. 134 )
- Warunki techniczne – minimalne wymagania techniczne świadczenia usług drogą elektroniczną , niezbędne do korzystania ze sklepu internetowego, w tym, do zawarcia umowy o dostarczenie treści cyfrowej.
Korzystanie ze sklepu internetowego – na jakich zasadach?
Korzystanie ze sklepu internetowego jest możliwe wtedy, gdy zostaną spełnione przez klienta minimalne wymagania techniczne niezbędne do współpracy z systemem teleinformatycznym sklepu. Należy przykładowo podać, że będzie to komputer, laptop, smartfon z zainstalowanym systemem operacyjnym Windows ……., o minimalnej rozdzielczości ekranu …….., podłączony do sieci Internet, posiadający jedną z przeglądarek internetowych np. Internet Explorer w wersji ….. lub nowszej, Mozilla Firefox w wersji …. lub nowszej z włączoną obsługą Java Script i zapisującą pliki Cookies. i posiadającą program Adobe Acrobat Reader. Co istotne, klient musi posiadać aktywną pocztę elektroniczną.
Jakie są zasady korzystania z e-booków?
W świetle Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych e-book stanowi utwór będący przedmiotem prawa autorskiego i majątkowego [3]. Klient korzysta z e-booka dla własnego użytku. Nie może go rozpowszechniać w całości lub we fragmentach w celach zarobkowych, ani też udostępniać publicznie.
Dalsze postanowienia regulujące prawa i obowiązki na linii przedsiębiorca – klient zostaną omówione w drugiej części artykułu.
Podstawa prawna:
– art. 12 ust. 1 Ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (tekst jedn. Dz.U. 2019.134 )
Objaśnienie:
[1] ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną: Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (tekst jedn. Dz.U.2019.123)
[2] ustawa o prawach konsumenta: Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (tekst jedn. Dz.U. 2019.134 )
[3] Zgodnie z art. 1 ust. 1 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jedn. Dz.U. 2019. 1231) przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).
Stan prawny na dzień 16 stycznia 2020 roku
Wanda Książek – współpracownik Portalu