Niniejszy artykuł stanowi kontynuację poprzedniego artykułu dotyczącego problematyki dotyczącej Punktu Informacji dla Przedsiębiorcy.
Czym generalnie nie zajmuje się Punkt Informacji dla Przedsiębiorcy
Punkt Informacji dla Przedsiębiorcy nie prowadzi doradztwa w indywidualnych sprawach. Jednakże w zakresie spraw, o których mowa powyżej, Punkt zapewnia dostęp do informacji dotyczących:
- procedur i formalności wymaganych przy podejmowaniu, wykonywaniu lub zakończeniu działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym procedur odwoławczych oraz procedur dotyczących inspekcji lokalu, kontroli sprzętu i fizycznego sprawdzenia możliwości wykonywania działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę;
- ogólnych zasad świadczenia usług w państwach członkowskich;
- danych kontaktowych organów prowadzących sprawy, wraz ze wskazaniem zakresu ich kompetencji;
- sposobów i warunków dostępu do rejestrów publicznych i publicznych baz danych dotyczących działalności gospodarczej i przedsiębiorców;
- środków prawnych przysługujących w przypadku sporu między organem a przedsiębiorcą lub konsumentem, między przedsiębiorcą a konsumentem oraz między przedsiębiorcami;
- opracowanych przez organy i Punkt wyjaśnień w zakresie przepisów dotyczących podejmowania, wykonywania i zakończenia działalności gospodarczej;
- danych kontaktowych stowarzyszeń i organizacji, które mogą udzielić praktycznej pomocy przedsiębiorcom lub konsumentom;
- praw i obowiązków pracowników i pracodawców;
- wykazu zawodów regulowanych w Rzeczypospolitej Polskiej;
- danych kontaktowych organów prowadzących sprawy dla poszczególnych zawodów regulowanych i danych kontaktowych ośrodka wsparcia, o którym mowa w art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej;
- wykazu zawodów, dla których jest wydawana europejska legitymacja zawodowa, a także informacji na temat zasad ubiegania się o jej wydanie, w tym opłat pobieranych w związku z jej wydaniem;
- wykazu zawodów regulowanych i działalności regulowanych związanych ze zdrowiem lub bezpieczeństwem publicznym, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 34 ust. 8 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej;
- wykazu rodzajów kształcenia i szkolenia regulowanego oraz kursów o specjalnym programie;
- postępowania w sprawie uznania kwalifikacji zawodowych, w tym należnych opłat i wymaganych dokumentów;
- świadczenia usług transgranicznych;
- wymogu znajomości języka polskiego niezbędnej do wykonywania zawodu regulowanego lub działalności regulowanej;
- odwoływania się od rozstrzygnięć wydanych w tych sprawach.
W celu umożliwienia zainteresowanym uzyskania informacji o przepisach regulujących świadczenie usług poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej Punkt udostępnia informacje o adresach stron internetowych pojedynczych punktów kontaktowych w innych państwach.
Ponadto do zdań Punktu należy:
- zapewnienie dostępu do informacji o sposobie realizacji procedur i formalności
- realizacja obowiązków punktu kontaktowego dla administracji oraz punktu kontaktowego dla usługodawców i usługobiorców, o których mowa w art. 3c ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2017 r. poz. 1219 oraz z 2018 r. poz. 650).
Punkt Informacji dla Przedsiębiorcy- w jaki sposób funkcjonuje?
Punkt Informacji dla Przedsiębiorcy oraz organy właściwe w zakresie obsługiwanych procedur i formalności, rozpatrują wnioski o udzielenie informacji w terminie 7 dni od dnia ich złożenia.
W przypadku wniosków wymagających zasięgnięcia informacji od innych podmiotów termin ten może być przedłużony do 14 dni. Punkt może samodzielnie rozpatrywać wnioski o udzielanie informacji, jeżeli wnioskowane informacje są dostępne w zasobach informacyjnych Punktu.
Jeżeli wniosek jest nieprawidłowy, nieuzasadniony lub zawiera braki, Punkt lub – za pośrednictwem Punktu – organ, który rozpatruje wniosek, jest obowiązany niezwłocznie poinformować o tym wnioskodawcę.
Zgodnie z art. 56 u/ceidg/pip ilekroć obowiązujące przepisy nadają uprawnienia lub nakładają obowiązki związane ze sprawami, o których mowa w art. 51 ust. 3 pkt 1, organy prowadzące te sprawy są obowiązane zapewnić możliwość ich wykonania za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
W celu zapewnienia możliwości przeprowadzenia sprawy w pełni za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w przypadku gdy przeprowadzenie sprawy wymaga wniesienia opłaty, organy prowadzące te sprawy zapewniają, za pośrednictwem Punktu, możliwość dokonania płatności elektronicznie z możliwością wystawienia elektronicznego poświadczenia dokonania opłaty.
Punkt Informacji dla Przedsiębiorcy może w szczególności:
- informować przedsiębiorców o istotnych dla nich wydarzeniach, terminach i obowiązkach związanych z podejmowaną lub prowadzoną działalnością gospodarczą, z wykorzystaniem urządzeń umożliwiających indywidualne porozumiewanie się na odległość;
- udostępniać swoje usługi za pośrednictwem placówek świadczących pomoc w zakresie spraw.
Minister właściwy do spraw gospodarki udostępnia na stronie internetowej Punktu informację o warunkach organizacyjno-technicznych udostępniania i korzystania z usług świadczonych przez Punkt.
Punkt kontaktowy dla przedsiębiorców znajduje się pod adresem internetowym: www.biznes.gov.pl
Dane ze strony internetowej Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii dostępne w zakładce Serwisy Ministerstwa.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2018 r. poz. 647).
Stan prawny na dzień 22 czerwca 2018 r.
Joanna Mucha – współpracownik Portalu
Masz pytania związane z tematem artykułu, bądź chcesz skonsultować swój problem prawny z zakresu prawa lub podatków?
https://digiartia.com/product/legal-power-law-firm-html-template/
https://digiartia.com/product/justitia-multiskin-lawyer-legal-wordpress-theme/