Znowelizowane przepisy prawa w początkowym okresie ich obowiązywania wywołują zwykle pewne wątpliwości i niepokój, co do zakresu i sposobu ich stosowania. Ten sam dylemat pojawił się także odnośnie zastosowania art. 13 prawa zamówień publicznych (Dz.U. z 2016 r. poz. 1020 – dalej „PZP”). Chodzi tutaj o plan postępowań o udzielenie zamówień publicznych.
Według nowego art. 13a PZP takie podmioty jak: jednostki sektora finansów publicznych, inne państwowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej czy ich związki będą zobowiązane do publikowania planu postępowań o udzielenie zamówień publicznych. Z kolei inni zamawiający mogą (ale nie mają obowiązku) zamieścić takie plany na stronie internetowej.
Publikacja planów postępowań o udzielenie zamówień ma realizować zasadę przejrzystości. W ten sposób potencjalni wykonawcy są poinformowani o przyszłych zakupach, co powinno ułatwić im zaplanowanie własnych działań.
Z kolei zamawiający powinien dochować należytej staranności i szczegółowo przeanalizować swoje potrzeby zakupowe i na podstawie tego stworzyć plan postępowań o udzielenie zamówień publicznych.
Obowiązek ten pojawi się po raz pierwszy na rok 2017.
Zamawiający powinien w terminie do 30 dni od dnia przyjęcia budżetu lub planu finansowego przez uprawniony organ przygotować plany postępowań o udzielenie zamówień, które będą przeprowadzone w danym roku finansowym.
W ustawie nie uregulowano takich kwestii jak zmiana planu postępowań o udzielenie zamówień w wyniku pewnych okoliczności czy sankcje za niezamieszczenie wszystkich postępowań w planie lub wszczęcie postępowania nieujawnionego w planie.
Należy też pamiętać o ochronie informacji niejawnych, w związku z którymi zamawiający może nie zamieszczać na stronie internetowej informacji o postępowaniach.
Urząd Zamówień Publicznych podkreślił, że publikacja planów postępowań o udzielenie zamówień publicznych dotyczy zatem wyłącznie zamówień, co do których stosuje się przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych.
Istotne jest także co powinien zawierać plan postępowań o udzielenie zamówień. Taki plan powinien obejmować takie elementy jak: jak przedmiot zamówienia, rodzaj zamówienia według podziału na zamówienia na roboty budowlane, dostawy lub usługi, przewidywany tryb lub inne procedury udzielenia zamówienia, orientacyjną wartość zamówienia, przewidywany termin wszczęcia postępowania w ujęciu kwartalnym lub miesięcznym. Są to podstawowe elementy wskazane w ustawie. Warto pamiętać, że oznaczenie przedmiotu zamówienia w planie postępowań o udzielenie zamówień nie może być zbyt szczegółowe. Nie ma zakazu, aby zamawiający opublikował również inne informacje.
Zmiana wprowadza zatem nowe obowiązki dla zamawiających. Skorzystają z tego kolei głównie wykonawcy, którzy poznają plany zamawiających w danym roku kalendarzowym. Pozwoli to na przygotowanie się do składania ofert, a nawet do składania ofert u kilku zamawiających. Publikacja planów to obowiązek niezależny od wszczęcia konkretnego postępowania. Nowelizacja zmienia także art. 14 PZP, do którego dodano ust. 2. W przepisie tym założono, że jeżeli koniec terminu do wykonania czynności przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy to termin upływa dnia następnego po dniu lub dniach wolnych od pracy. Wcześniej sobota nie była traktowana jako dzień wolny od pracy.
WW.