Strona główna Aktualności E-faktury w zamówieniach publicznych – nowy projekt rządowy

E-faktury w zamówieniach publicznych – nowy projekt rządowy

1023
PODZIEL SIĘ

Rząd RP przyjął w ostatnich dniach projekt zakładający e-faktury w zamówieniach publicznych. Zmiany mają wywołać efekt w postaci zmniejszenia kosztów prowadzenia działalności gospodarczej jak i zminimalizowania błędów pojawiających się przy ręcznym wprowadzaniu danych z faktur. Wytyczne do ustawy o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych zostały przygotowane przez resort rozwoju.

Ustawa ta ma doprowadzić do wdrożenia przepisów dyrektywy 2014/55/UE dotyczącej fakturowania elektronicznego w zamówieniach publicznych. Dyrektywa ma na celu zobowiązać zamawiających w każdym państwie członkowskim Unii Europejskiej do stosowanie e-faktury w zamówieniach publicznych. Ostatecznym terminem wdrożenia tej dyrektywy dla państw członkowskich to termin 27 listopada 2018 r. 

Od 27 listopada 2018 roku administracja publiczna zostanie zobowiązana do przyjmowania faktur elektronicznych. Natomiast dwa miesiące po tej dacie zobowiązanie do wystawiania tego typu faktur dotyczyć będzie także przedsiębiorców. Faktury te powinny spełniać odpowiedni standard pozwalający na ich automatyczne przekazywanie i przetwarzanie w komputerowych systemach finansowo-księgowych. E-faktury powinny być zgodne z normą europejską oraz z jednym z formatów, które zaleca Komisja Europejska (wzór zostanie zaprezentowany w maju 2017 roku).

Projekt przewiduje, że odbieranie ustrukturyzowanych faktur elektronicznych przez zamawiających będzie obowiązkowe od 26 listopada 2018 roku, tymczasem ich wystawienie przez wykonawców będzie obowiązkowe od 1 listopada 2020 roku. Natomiast przewidywany czas wejścia ustawy w życie to 26 stycznia 2018 roku.

Informacje o projekcie wskazują także podmioty mające być objęte przepisami ustawy i są to:

  • zamawiający i wykonawcy (zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych z 29 stycznia 2004 roku (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164);
  • koncesjodawcy i koncesjonariusze (zgodnie z ustawą o koncesji na roboty budowlane lub usługi z 9 stycznia 2009 r.(Dz.U. 2009 nr 19 poz. 101).

Planowany projekt ustawy przewiduje możliwość wystawiania, wysyłania i odbierania drogą elektroniczną zarówno przez wykonawców jak i zamawiających wszelkich dokumentów, które są związane z realizacją zamówień publicznych. Dodatkowo przewidziano opcję wystawiania i wysyłania przez wykonawców i obowiązek przyjmowania przez zamawiających faktur elektronicznych, które są związane z realizacją zamówień publicznych czy wykonaniem umowy koncesji na roboty budowlane lub usługi. Projekt wprowadza również zasady działania systemu teleinformatycznego, który będzie służył do wymiany dokumentów elektronicznych i faktur jak również przetwarzania i udostępniania informacji związanych z realizacją zamówień publicznych.

Twórcy projektu przekonują do niego poprzez wykazanie zalet takich jak zminimalizowanie kosztów transakcyjnych w obrocie gospodarczym, eliminacja błędów pojawiających się przy ręcznym wprowadzaniu danych z dokumentów papierowych do systemów komputerowych. Ponadto stosowanie e-faktury w zamówieniach publicznych znacząco wpłynie na rozwój systemu płatności bezgotówkowych oraz udział polskich przedsiębiorców w zamówieniach publicznych, które będą realizowane w innych państwach unijnych.

WW.