Portal Rejestrów Sądowych jest to system informatyczny Ministerstwa Sprawiedliwości wprowadzony od 1 lipca 2021 r. przez Ustawę z dnia 26 stycznia 2018 r. o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2018.398).
Umożliwia on realizację spraw z zakresu Krajowego Rejestru Sądowego (KRS):
- składanie wniosków o wpis lub zmianę wpisu do rejestru przedsiębiorców KRS,
- składanie zgłoszeń dotyczących sprawozdań finansowych,
- pobieranie odpisów z KRS,
- przeglądanie dokumentów finansowych,
- dostęp do przeglądarki akt rejestrowych.
Istotne!
Stosownie do znowelizowanego art. 19 ust. 2 ustawy o KRS wnioski dotyczące podmiotu podlegającego wpisowi do rejestru przedsiębiorców składa się wyłącznie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego – Portal Rejestrów Sądowych. Wyjątek może się pojawić jedynie w przypadku spółek zakładanych w trybie S-24, gdzie nadal możliwe jest w pewnych sytuacjach korzystanie z funkcjonalności systemu S-24.
Zobacz: Zmiana danych w rejestrze przedsiębiorców KRS
Wnoszenie pism za pośrednictwem PRS – procedura
W celu korzystania z Portalu Rejestrów Sądowych należy założyć konto użytkownika. W celu jego autoryzacji wymagany jest kwalifikowany podpis elektroniczny lub Profil Zaufany.
Przeczytaj: Instrukcję rejestracji konta użytkownika Portalu Rejestrów Sądowych.
Do wniesienia pisma w postępowaniu rejestrowym za pośrednictwem systemu teleinformatycznego wymagane jest łączne wykonanie następujących czynności:
- wypełnienie udostępnionego w tym systemie wniosku przeznaczonego do zgłoszenia danych żądań albo wprowadzenie w tym systemie treści pisma niebędącego wnioskiem,
- dołączenie załączników, o ile są one wnoszone,
- opatrzenie pisma podpisem elektronicznym,
- uiszczenie opłaty sądowej za pomocą udostępnianego przez system teleinformatyczny mechanizmu gwarantującego nieodwracalne zainicjowanie procedury opłacenia pisma i identyfikację wnoszącego opłatę albo dołączenie do wniosku dowodu uiszczenia opłaty w innej formie, o ile pismo podlega opłacie, a przepis szczególny nie stanowi inaczej,
- wysłanie pisma do sądu przez użytkownika konta przygotowującego pismo.
Jeżeli pismo ma być podpisane przez więcej niż jedną osobę, osoba przygotowująca pismo przekazuje je osobom uprawnionym w celu opatrzenia go podpisem elektronicznym.
Powyższe wynika z § 5a ust. 1- 2 Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 20 października 2015 r. w sprawie sposobu wnoszenia pism procesowych za pośrednictwem systemu teleinformatycznego obsługującego postępowanie sądowe ( Dz.U. 2015.1783, zm. Dz.U.2021.1181).
Podstawa prawna:
Art. 19 ust. 2 Ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (tj. Dz.U. 2021.112)
Źródło: Portal Rejestrów Sądowych
Stan prawny na dzień 2 marca 2022 roku
Małgorzata Gach
Wanda Książek
https://digiartia.com/product/legal-power-law-firm-html-template/
https://digiartia.com/product/justitia-multiskin-lawyer-legal-wordpress-theme/