Od 1 września 2019 r. przedsiębiorca sprawdzi swojego kontrahenta w bazie podatników VAT.
Taką możliwość wprowadza podpisana w dniu 24 maja 2019 r. przez Prezydenta Andrzeja Dudę Ustawa z dnia 12 kwietnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (ustawa nowelizująca).
Jedna bezpłatna ogólnodostępna baza podatników VAT
W ustawie o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT) [1] ustawa nowelizująca wprowadza jeden bezpłatny ogólnodostępny wykaz podatników VAT. Niniejszy wykaz będzie prowadzony w postaci elektronicznej przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.
Obejmie on:
1) podatników, którym naczelnik urzędu skarbowego odmówił rejestracji albo wykreślił ich jako podatników VAT,
2) podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT, w tym podmiotów, których rejestracja jako podatników VAT została przywrócona (art. 96b ust. 1 ustawy o VAT).
„Utworzenie jednej bazy zawierającej wszystkie informacje o statusie podatników VAT ułatwi i przyśpieszy proces wyszukiwania danych o podmiotach zawartych w tym wykazie przez zainteresowanych kontrahentów. Informacje zamieszczone w wykazie będzie można wyszukiwać według numeru NIP lub fragmentu nazwy (nazwiska) wyszukiwanego podmiotu” – czytamy w uzasadnieniu do projektu ustawy nowelizującej.
Jakie dane zawiera wykaz podatników VAT?
Znowelizowany art. 96b ust. 3 ustawy o VAT zawiera następujące dane podatników VAT:
1) firmę (nazwę) lub imię i nazwisko,
2) numer, za pomocą którego podmiot został zidentyfikowany na potrzeby podatku,
2a) status podmiotu,
a) w odniesieniu do którego nie dokonano rejestracji albo który wykreślono z rejestru jako podatnika VAT,
b) zarejestrowanego jako „podatnik VAT czynny” albo ,,podatnik VAT zwolniony”, w tym podmiotu, którego rejestracja została przywrócona,
3) numer identyfikacyjny REGON, o ile został nadany,
4) numer PESEL, o ile podmiot posiada,
5) numer w Krajowym Rejestrze Sądowym, o ile został nadany,
6) adres siedziby – w przypadku podmiotu niebędącego osobą fizyczną,
7) adres stałego miejsca prowadzenia działalności albo adres miejsca zamieszkania, w przypadku nieposiadania stałego miejsca prowadzenia działalności ‒ w odniesieniu do osoby fizycznej,
8) imiona i nazwiska osób wchodzących w skład organu uprawnionego do reprezentowania podmiotu oraz ich numery identyfikacji podatkowej lub numery PESEL,
9) imiona i nazwiska prokurentów oraz ich numery identyfikacji podatkowej lub numery PESEL,
10) imię i nazwisko lub firmę (nazwę) wspólnika oraz jego numer identyfikacji podatkowej lub numer PESEL,
11) daty rejestracji, odmowy rejestracji albo wykreślenia z rejestru oraz przywrócenia zarejestrowania jako podatnika VAT,
12 podstawę prawną odpowiednio odmowy rejestracji, wykreślenia z rejestru oraz przywrócenia zarejestrowania jako podatnika VAT,
13) numery rachunków rozliczeniowych lub imiennych rachunków w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której podmiot jest członkiem, otwartych w związku z prowadzoną przez członka działalnością gospodarczą – wskazanych w zgłoszeniu identyfikacyjnym lub zgłoszeniu aktualizacyjnym i potwierdzonych przy wykorzystaniu STIR [2] w rozumieniu art. 119zg pkt. 6) Ordynacji podatkowej.
Gdzie będzie udostępniona baza podatników VAT?
Elektroniczny wykaz podatników VAT będzie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów „w sposób umożliwiający sprawdzenie, czy podmiot znajduje się w wykazie na wybrany dzień, przypadający nie wcześniej niż w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym podmiot jest sprawdzany” (art. 96b ust. 2 ustawy o VAT).
Z art. 96b ust. 9 ustawy o VAT wynika, że dostęp do bazy podatników VAT będzie możliwy także za pośrednictwem systemu teleinformatycznego Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG).
Wykaz będzie aktualizowany w dni robocze, raz na dobę (art. 96b ust. 8 ustawy o VAT).
„Wprowadzenie przedziałów czasowych (…) powinno wyeliminować takie sytuacje, że przelew zostanie dokonany na rachunek, który nie został jeszcze zaktualizowany w wykazie (…) [3].
Na podstawie art. 96b ust. 5 ustawy o VAT podanie do publicznej wiadomości danych zawartych w wykazie nie narusza przepisów o tajemnicy skarbowej.
Kiedy podatnik VAT zostanie wykreślony z wykazu?
Szef Krajowej Administracji Skarbowej usuwa podatnika z wykazu podatników VAT po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym naczelnik urzędu skarbowego nie dokonał rejestracji podmiotu jako podatnika VAT albo wykreślił podmiot z rejestru jako podatnika VAT (art. 96b ust. 7 ustawy o VAT).
Jak podkreślił projektodawca określony w tym przepisie termin 5 lat jest zbieżny z terminem przedawnienia zobowiązania podatkowego, co ma zagwarantować podatnikom możliwość zweryfikowania wstecz transakcji z wybranymi kontrahentami.
Przepisy dotyczące utworzenia bazy podatników VAT zaczną obowiązywać od 1 września 2019 roku.
Źródło:
- Kancelaria Prezydenta RP: https://www.prezydent.pl/prawo/ustawy/podpisane/
- Sejm RP – Druk nr 3301 Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw – http://www.sejm.gov.pl/sejm8.nsf/druk.xsp?nr=3301
- Ustawa z dnia 12 kwietnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019. 1018)
Objaśnienie:
1) ustawa o VAT : Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. 2018.2174),
[2] Celem tych regulacji jest wyeliminowanie zamieszczania w wykazie podatników VAT przykładowo oszczędnościowo – rozliczeniowych.
[3] Tak wynika z uzasadnienia do projektu ustawy nowelizującej druk sejmowy nr 3301.
Stan prawny na 21 czerwca 2019 roku
W.K.
Masz pytania związane z tematem artykułu, bądź chcesz skonsultować swój problem prawny z zakresu prawa lub podatków?