Artykuł omawia najważniejsze zasady dotyczące zwrotu nietrafionego (niechcianego) prezentu świątecznego oraz jego reklamacji.
Świąteczny prezent to radość albo czasami … rozczarowanie. Przykłady: za mała bluzka, za duża koszula, za ciasne obuwie, dwa identyczne prezenty, prezent zdecydowanie nieprzydatny……..
Jest na to rada: Nietrafiony lub niechciany prezent świąteczny można niekiedy zwrócić lub można go reklamować, jeżeli posiada wadę.
Zwrot niechcianego prezentu świątecznego zakupionego w sklepie stacjonarnym nie jest prawnie uregulowany
Konsument [1] nie może zwrócić w terminie 14 dni towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym przedsiębiorcy. Niniejszy zwrot dotyczy bowiem towaru zakupionego w sklepie internetowym. Co istotne, sprzedawca w sklepie tradycyjnym może przyjąć zwrot pełnowartościowego towaru od klienta lub wymienić go na inny, ale jest to jedynie jego dobra wola, a nie obowiązek wynikający z przepisów nowej ustawy konsumenckiej. [2]
Co istotne, niektóre sklepy umożliwiają zwrot towaru, ale same ustalają jego warunki np. termin zwrotu 5 dni, towar w opakowaniu producenta, wymóg paragonu jako dowodu zakupu, oryginalne metki na towarze. Wynika to z prowadzonej przez przedsiębiorcę strategii sprzedaży (np. zrozumienie potrzeb klienta) a nie z ustawy. Obecnie coraz więcej sklepów przyjmuje zwroty towaru i dokonując zakupu warto o to zapytać.
Ważne!
W przypadku, gdy transakcja zakupu odbyła się w e-sklepie, a odbiór towaru dokonany był w wybranym sklepie stacjonarnym, wtedy towar można zwrócić do sklepu stacjonarnego w terminie 14 dni od jego zakupu.
Potwierdził to Prezes UOKiK Delegatura w Bydgoszczy w Decyzji nr RBG – 32/2012 wydanej w dniu 11 grudnia 2012 roku. Z jej treści wynika: „Nie ma (…) znaczenia, w jaki sposób dojdzie do wydania towaru konsumentowi, czy to w siedzibie bądź oddziale przedsiębiorcy, czy też za pośrednictwem przewoźnika w miejscu zamieszkania konsumenta. Ważne jest jednak, aby do samego zawarcia umowy doszło na odległość. (…) Ustawodawca nie uzależnił prawa od tak zawartej umowy ze względu na sposób odbioru towaru. Decydujące znaczenie ma sposób zawarcia samej umowy”.
Zwrot niechcianego prezentu świątecznego zakupionego w sklepie internetowym reguluje ustawa
W świetle art. 27 Ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów. Tak będzie w sytuacji, gdy towar nie posiada żadnej wady, ale w sprawie jego ostatecznego zakupu konsument rozmyślił się.
W przypadku, gdy konsument zakupił jedną rzecz, 14 – dniowy bieg terminu do odstąpienia od umowy liczy się od dnia odebrania przesyłki (art. 28 nowej ustawy konsumenckiej). Konsument nie ma prawnego wymogu dołączać do zwracanego towaru fakturę lub paragon Zakup towaru może udokumentować np. za pomocą potwierdzenia płatności na rachunek firmowy lub wyciągu z rachunku bankowego kupującego.
Przykład klauzuli niedozwolonej:
Numer wpisu: 7044, data wpisu: 17 listopada 2017 r., branża: Handel elektroniczny: „Nie zapomnij dołączyć do paczki: dowodu zakupu, który otrzymałeś wraz z przesyłką – jest on niezbędnym warunkiem przyjęcia towaru z powrotem.” – wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie -XVII Wydział Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów z dnia 21 marca 2016 r. w sprawie o sygn. XVII AmC 2705/14
Ważne!
Niniejszy przepis nie dotyczy przedsiębiorców zakupujących towar na potrzeby firmy udokumentowany wystawieniem faktury VAT. W tym przypadku przedsiębiorca może skorzystać z rękojmi na podstawie art. 556 – 576 Kodeksu cywilnego.
1. Prawo konsumenckie 2017: Odstąpienie od umowy zawartej na odległość – kilka spraw (1) – https://lexagit.pl/prawo-konsumenckie-2017-odstapienie-umowy-zawartej-odleglosc-spraw-1/
2. Prawo konsumenckie 2017: Odstąpienie od umowy zawartej na odległość (2) https://lexagit.pl/prawo-konsumenckie-2017-odstapienie-umowy-zawartej-odleglosc-2/
Nie każdy prezent zakupiony w e-sklepie konsument może zwrócić
Od 14 – dniowego prawa do odstąpienia od umowy istnieją wyjątki. Ustawodawca wymienia je w art. 38 nowej ustawy konsumenckiej.
Konsument nie zwróci:
– prezentu wykonanego na specjalne zamówienie np. koszulek z wybraną grafiką (nadruk), uszytej na miarę koszuli,
– zapieczętowanego opakowania np. z bielizną osobistą,
– kosmetyku, z którego została zdjęta folia,
– rozpakowanej płyty CD, kasety lub gry komputerowej,
– alkoholu kolekcjonerskiego,
– biletu wstępu na mecz lub koncert zakupionego na konkretny dzień i godzinę
Pisaliśmy o tym:
Prawo konsumenckie 2017: Odstąpienie od umowy zawartej na odległość (4) https://lexagit.pl/prawo-konsumenckie-2017-odstapienie-umowy-zawartej-odleglosc-4/
Otrzymany prezent można zawsze reklamować
Konsument, który zakupił towar w sklepie stacjonarnym przedsiębiorcy, poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość ma prawo do reklamacji z tytułu rękojmi. Tak będzie w przypadku, gdy posiada on wady fizyczne lub prawne.
Przykłady: Po krótkim użytkowaniu obuwia pęka podeszwa, drogie spodnie wyblakły po dwóch praniach .
W zgłoszeniu reklamacyjnym klient będący konsumentem może żądać: naprawy, wymiany, obniżenia ceny lub gdy wada jest istotna – zwrotu pieniędzy. Ma na to czas 2 lat od dnia zakupu towaru ponieważ sprzedawca odpowiada za wadliwy towar przez okres 2 lat od jego wydania ( art. 568 par. 1 K.c.). Nie jest prawnie wymagany paragon lub faktura VAT jako dowód zakupu. „Dowody te służą przede wszystkim w celu ustalenia rzeczywistego obrotu sprzedawcy na potrzeby prawa podatkowego. Ale nie jest to jedyny środek dowodzenia na wypadek ustalenia istotnej okoliczności tj. faktu zakupu określonego towaru od określonego przedsiębiorcy”. Niniejszy pogląd przedstawił Sąd Okręgowy Konkurencji i Konsumentów w uzasadnieniu wyroku z dnia 26 października 2012 r. w sprawie o sygn. XVII AmC 3998/12.
Przykład klauzuli niedozwolonej:
Numer wpisu : 7031, data wpisu: 13 października 2017 r., branża: Inne usługi : „Wady fizyczne (uszkodzenia) powinny być zgłaszane bezzwłocznie, najpóźniej w terminie 7 dni od daty otrzymania wysyłki” – wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie – XVII Wydział Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów z dnia 19 maja 2016 r. w sprawie o sygn. XVII AmC 25877/13.
Pisaliśmy o tym:
1. Prawo konsumenckie 2017: Reklamacja z tytułu rękojmi – podstawowe zasady (1) – https://lexagit.pl/prawo-konsumenckie-2017-reklamacja-tytulu-rekojmi-podstawowe-zasady-1/
2. Prawo konsumenckie 2017: Reklamacja z tytułu rękojmi – podstawowe zasady (2) – https://lexagit.pl/prawo-konsumenckie-2017-reklamacja-tytulu-rekojmi-podstawowe-zasady-2/
Podsumujmy …
Jeżeli prezent był kupiony w tradycyjnym sklepie, wówczas jego zwrot do sklepu zależy od dobrej woli sprzedawcy. W przypadku, gdy został zakupiony w sklepie internetowym, wtedy w ciągu 14 dni od daty jego otrzymania można go odesłać z powrotem.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów radzi: „Dostałeś buty, które po kilku dniach zaczynają się rozklejać. Albo suszarkę do włosów, która nie działa. Zareklamuj je. Poproś Mikołaja o paragon lub inny dowód zakupu. Możesz żądać od sprzedawcy naprawy lub wymiany towaru, obniżenia ceny, a gdy wada jest istotna – zwrotu pieniędzy”. [4]
Podstawa prawna:
– art. 27, art. 28, art. 38 Ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (tekst jedn. Dz.U. 2017. 683), art. 568 Kodeksu cywilnego
Objaśnienie:
[1] Zgodnie z art. 22[1] Kodeksu cywilnego konsumentem jest osoba fizyczna, która dokonuje zakupu towaru na potrzeby własne, a nie związane z działalnością gospodarczą (faktura VAT)
[2] Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (tekst jedn. Dz.U. 2017. 683)
[3] Decyzja Prezesa UOKiK Delegatura w Bydgoszczy nr RBG – 32/2012 https://decyzje.uokik.gov.pl/bp/dec_prez.nsf/1/37FB140FA4EFB4A8C1257EC6007B9BBB?editDocument&act=Decyzja (dostęp w dniu 12 stycznia 2018 r.)
[4] Źródło – https://www.uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=13855 (dostęp w dniu 12 stycznia 2018 r.)
Stan prawny na 12 stycznia 2018 roku
Wanda Książek – współpracownik Portalu
Jeżeli macie Państwo pytania, dotyczące treści powyższego artykułu zapraszamy do skorzystania z porad naszej Kancelarii https://lexagit.pl/porady-prawne/