Kosztem uzyskania przychodu jest wydatek poniesiony przez podatnika, celem uzyskania przychodu, który jest racjonalnie uzasadniony. Innymi słowy między przychodem, a wydatkiem musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy w tym znaczeniu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu podatnika w danym roku podatkowym. Ustawodawca wyróżnia trzy możliwe związki wydatku z przychodem, które umożliwiają uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodu:
- wydatek powzięty jest celem osiągnięcia przychodu t.j. wiąże się bezpośrednio
z przychodem np. wydatki na dojazd pracownika do pracy - wydatek zmierza do zachowania źródła przychodu, np. wydatek na remont mieszkania oddanego w najem,
- wydatek nakierowany jest na zabezpieczenia źródła przychodu np. wydatki przedsiębiorcy produkującego odzież na badanie aktualnych potrzeb konsumentów.
Z uwagi na to, nie każdy wydatek podatnika jest kosztem uzyskania przychodu, a tylko taki, który wyraża dążenie do uzyskania przychodu. Wydatek będący kosztem uzyskania przychodu musi być wydatkiem rzeczywistym tj. faktycznie poniesionym, a nie wynikającym tylko z operacji rachunkowych oraz powinien być odpowiednio udokumentowany np. paragonami fiskalnymi, fakturami VAT. Ponadto, jeżeli podatnik prowadzi działalność gospodarczą (np. kiedy podatnikiem jest spółka z o.o. prowadząca działalność gospodarczą w zakresie produkcji odzieży) wydatek musi być związany
z prowadzoną działalnością. Wydatek nie może również mieścić się w katalogu ustawowym wydatków nieuznawanych za koszt uzyskania przychodu.
Przykład
Podatnik- spóła z o.o. prowadzący działalność gospodarczą w zakresie produkcji profesjonalnej odzieży sportowej w miesiącu maju 2012 r. poniósł wydatki na:
- tkaniny, z których wykonana będzie odzież w kolekcji letniej,
- działania marketingowe w postaci wydawania swoim klientom drobnych upominków
z logo firmy np. koszulek, smyczy, czapek przy sprzedaży poszczególnych egzemplarzy odzieży, - z tytułu kar umownych za wadliwe wykonanie partii odzieży zamówionych przez kontrahenta podatnika.
Zgodnie z przepisami ustawy podatnik będzie mógł uwzględnić w kosztach uzyskania przychodu: wydatki na tkaniny, jako wydatek poniesiony bezpośrednio celem uzyskania przychodu, wydatki na działania marketingowe, jako wydatek pośredni, zmierzający do zabezpieczenia źródła przychodów w postaci utrzymania dobrych relacji ze swoimi klientami. Nie będzie mógł natomiast uwzględnić w kosztach uzyskania przychodu wydatków poniesionych na zapłatę kar umownych, ponieważ zgodnie z ustawą wydatki te nie są uznawane za koszt uzyskania przychodu.
Czy koszty uzyskania przychodu ma zawsze postać wskazaną powyżej?
W odniesieniu do niektórych przychodów ustawodawca ustalił koszty uzyskania przychodu w formie zryczałtowanej, z uwagi na możliwe trudności z ich obliczeniem lub też ze względu na możliwie niskie kwoty ich poniesienia. Koszty takie obliczane są, jako procentowy udział wydatków w przychodzie. Przykładowo, tak ustalone są koszty
w wypadku osobistego wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia bądź o dzieło. Stanowią one20% uzyskanego przychodu.. W tej sytuacji podatnik nie bada więc zależności pomiędzy wydatkiem, a uzyskanym przychodem, a tylko pomniejsza uzyskany przychód o koszty jego uzyskania w stosunku procentowym wskazanym
w ustawie.
Przykład:
Podatnik jest zatrudniony u prawodawcy na podstawie umowy zlecenie, w której zobowiązał się do świadczenia usług księgowych. Zakład, z tego tytułu wypłaca mu wynagrodzenie w wysokości 1 500 zł miesięcznie. Ustalając dochód, podatnik może pomniejszyć przychód o koszt uzyskania przychodu w wysokości 20% przychodu, tj. potrącić kwotę w wysokości 300 zł.
Autorem zagadnienia jest Kancelaria Gach Hulist Mizińska Wawer.
https://digiartia.com/product/legal-power-law-firm-html-template/
https://digiartia.com/product/justitia-multiskin-lawyer-legal-wordpress-theme/