W dniu 24 października 2017 r. weszła w życie Ustawa z dnia 12 października 2017 r. o świadczeniu rekompensacyjnym z tytułu utraty prawa do bezpłatnego węgla (Dz.U. 2017. 1971). Określa ona zasady i sposób realizacji świadczenia rekompensacyjnego z tytułu utraty prawa do bezpłatnego węgla.
Z uzasadnienia projektu ustawy wynika, że „z regulacji wprowadzanych ustawą będzie mogło skorzystać ok. 235 tys. osób. Źródłem finansowania przedmiotowych wypłat będzie budżet państwa”. [1]
Rekompensata za węgiel przysługuje osobie uprawnionej w wysokości 10.000 zł netto.
Pisaliśmy o tym:
1. Ustawa o rekompensacie za deputat węglowy już opublikowana https://lexagit.pl/ustawa-o-rekompensacie-deputat-weglowy-czeka-publikacje-dzienniku-ustaw/
2. Dłuższy termin na złożenie wniosku o rekompensatę za deputat węglowy
https://lexagit.pl/dluzszy-termin-zlozenie-wniosku-o-rekompensate-deputat-weglowy/
Sposoby wypłacenia rekompensaty za węgiel
We wniosku o wypłatę rekompensaty za węgiel wnioskodawca podaje sposób jej wypłaty.
Ustawodawca proponuje dwie możliwości wypłaty rekompensaty:
1) za pośrednictwem poczty tj. przekazem pocztowym na adres zamieszkania osoby uprawnionej albo
2) przelewem bankowym na podany przez wnioskodawcę numer rachunku bankowego albo rachunku prowadzonego w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej.
Egzekucja z rekompensaty za węgiel
Z dyspozycji art. 8 ustawy rekompensacyjnej wynika, że „Z kwoty rekompensaty nie dokonuje się potrąceń i egzekucji”. W przypadku, gdy wnioskodawca jest dłużnikiem, wówczas wierzyciel może podać komornikowi egzekucję należnej wierzytelności z jego rachunku bankowego. Bank wie, z jakiego tytułu wpływają środki na konto osobiste, ale komornik o tym nie wie i zajmuje cały rachunek bankowy.
… niespójny przepis prawny
Ustawodawca w art. 8 ustawy jw. wprowadził przepis ogólny, ale nie zawarł przepisu szczególnego w art. 833 par. 6 Kodeksu postępowania cywilnego. [2] i w art. 10 par. 4 i 5 Ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (tekst jedn. Dz.U. 2017. 1201).
Powstaje zatem luka prawna, poprzez brak konkretnego przepisu. Podobnie było ze świadczeniem z Programu „Rodzina 500 plus”, ale świadczenie wychowawcze „500+” ma umocowanie prawne w przepisie szczegółowym. Co więcej, wprowadzony od 20 sierpnia 2016 r. rachunek rodzinny chroni środki ze świadczeń niepodlegających egzekucji od zajęcia ich przez komornika.
W przypadku świadczenia rekompensacyjnego komornik ma tzw. margines swobody. Z chwilą zajęcia rachunku bankowego dłużnika jest ono tylko kwotą, która się tam znajduje. Dłużnik może występować wtedy do komornika z wnioskiem o zwolnienie jej od zajęcia. Zajmie mu to sporo czasu. Może być nawet tak, że musi wnieść do sądu skargę na czynności komornika (art. 767 par.1 i par. 5 K.p.c.). Wszystko zależy bowiem od okoliczności sprawy.
… i co teraz
W sytuacji, gdy wnioskodawca ma niespłacone zobowiązania finansowe najlepiej jeśli wskazano jako formę odbioru rekompensaty – odbiór w urzędzie pocztowym.
Podstawa prawna:
– art. 8 Ustawy z dnia 12 października 2017 r. o świadczeniu rekompensacyjnym z tytułu utraty prawa do bezpłatnego węgla (Dz.U. 2017. 1971)
Objaśnienie:
[1] Uzasadnienie projektu Ustawy z dnia 12 października 2017 r. o świadczeniu rekompensacyjnym z tytułu utraty prawa do bezpłatnego węgla – http://bip.kprm.gov.pl/download/75/21847/RM-10-128-17.pdf
[2] Art. 833 par. 6 K.p.c. stanowi: Nie podlegają egzekucji świadczenia alimentacyjne, świadczenia pieniężne wypłacane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów, świadczenia rodzinne, dodatki rodzinne, pielęgnacyjne, porodowe, dla sierot zupełnych, zasiłki dla opiekunów, świadczenia z pomocy społecznej, świadczenia integracyjne, świadczenie wychowawcze oraz jednorazowe świadczenie, o którym mowa w art. 10 ustawy z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”
Stan prawny na 23 listopada 2017 roku
W.K.
https://digiartia.com/product/legal-power-law-firm-html-template/
https://digiartia.com/product/justitia-multiskin-lawyer-legal-wordpress-theme/