Czym jest IPO?
IPO to skrót angielskiego pojęcia initial public offering, co oznacza wprowadzenie po raz pierwszy spółki na rynek giełdowy. Jest to proces kilkumiesięczny i wymaga ścisłej współpracy ze strony samej spółki, doradców prawnych, domu maklerskiego oraz biegłych. Wiąże się z tym konieczność przygotowania prospektu emisyjnego, następnie zatwierdzanego przez KNF.
Publicznym proponowaniem nabycia papierów wartościowych jest propozycja ich nabycia w dowolnej formie i w dowolny sposób, skierowana do co najmniej 100 osób lub do nieoznaczonego adresata. Odbywa się to wyłącznie w formie oferty publicznej.
Po co na IPO?
Różne są motywy, którymi kierują się podmioty gospodarcze chcące rozpocząć działania na rynku giełdowym. Szczególnie obecnie, gdy rynki są bardzo wrażliwe i gwałtownie reagują na zmiany zachodzące głównie w strefie euro.
- Plusy:
– zwiększenie możliwości pozyskania kapitału zewnętrznego,
– silniejsze zaplecze finansowe,
– płynność finansowa,
– bezgotówkowe przejęcia,
– prestiż
- Minusy:
– presja zwiększenia zysków w krótkim czasie,
– ujawnienie informacji przed konkurencją,
– obowiązki informacyjne i konsekwencje ich zaniedbania lub wprowadzające w błąd,
– wahania kursu akcji,
– rozdrobnienie akcjonariatu i możliwość utraty kontroli nad spółką
Etapy wejścia spółki na giełdę
Cały proces można podzielić na 3 etapy:
- przygotowawczy
- prospektowy
- oferta publiczna
I. Etap przygotowawczy
Sprowadza się on głównie do analizy rynku, ukształtowania struktury doradców odpowiedzialnych za przygotowanie prospektu emisyjnego, opracowania metody wejścia na rynek regulowany, przygotowanie w miarę szczegółowego harmonogramu działania.
To właśnie harmonogram powinien zawierać niezbędne informacje na temat przygotowania odpowiednich dokumentów związanych z przekształceniem spółki w spółkę akcyjną, z jednoczesnym uwzględnieniem odmiennych regulacji dotyczących ściśle spółek publicznych. Na tym etapie wstępnie planuje się kiedy spółka wejdzie na GPW.
Na początkowym etapie dobrze również ubiegać się o dofinansowanie ze środków unijnych, gdyż również te procedury są czasochłonne. Następnie należy przystąpić do badania spółki i sporządzenia rzetelnego due diligence, po dokonaniu którego przystępuje się do przekształcenia w S.A. Wówczas warto zadbać również o odpowiednie regulaminy poszczególnych organów, odpowiadające wymogom k.s.h., tak aby po debiucie spółka dysponowała kompletną dokumentacją.
Sam etap przygotowawczy trwa min 3- 4 miesiące.
II. Etap prospektowy
Następnie spółka wejdzie w bardzo ważny etap przygotowania rzetelnego prospektu emisyjnego, podlegającego zatwierdzeniu przez Komisję Nadzoru Finansowego. Jest to warunek niezbędny do dopuszczenia spółki do obrotu publicznego. Prospekt może być jedno- lub trzy-częściowy.
Szczegółowe wymogi dotyczące informacji w nim zawartych zawiera Rozporządzenie Komisji Wspólnot Europejskich 809/2004 i do jego wytycznych należy się ściśle odnosić. Skróci to proces badania prospektu przez KNF. Warto wykorzystać wówczas due diligence przeprowadzony w spółce, gdyż prospekt to najczęściej bardzo obszerny dokument zawierający szczegółowe i wrażliwe informacje na temat spółki, jej wyników finansowych, bieżącej działalności, organów, osób zarządzających itp. Wiele ujawnianych informacji sięga nawet do 5 lat wstecz.
Etap ten wymaga bardzo ścisłej współpracy ze spółką. Po przygotowaniu prospektu emisyjnego przedkłada się go wraz z odpowiednimi wnioskami do KNF, która ma czas na sporządzenie uwag, do których emitent musi się ustosunkować. Dopóty odpowiedzi nie będą dla Komisji satysfakcjonujące, dopóki nie zatwierdzi ona prospektu i wymiana uwag będzie trwała. Zatwierdzenie prospektu oznacza przeprowadzenie na jego podstawie i warunkach w nim opisanych oferty publicznej.
Jednocześnie należy przygotować projekty uchwał na Walne Zgromadzenie w temacie: podwyższenia kapitału zakładowego w drodze oferty publicznej i wprowadzenia akcji na rynek regulowany, emisji akcji i ich dematerializacji.
III. Oferta publiczna
Po zatwierdzeniu prospektu spółka przeprowadza jeszcze następujące czynności:
a. roadshow- spotkania z inwestorami
b. book building- budowanie księgi popytu
c. ustalenie ceny emisyjnej, jeżeli nie dokonano tego na wcześniejszym etapie
d. subskrypcja akcji
e. rejestracja papierów wartościowych w KDPW
f. wprowadzenie i dopuszczenie papierów wartościowych do obrotu giełdowego
g. rejestracja podwyższenia kapitału zakładowego w sądzie rejestrowym
h. wpis papierów wartościowych do ewidencji KNF
Podsumowując, decyzja o wejściu na giełdę powinna być przemyślana i podjęta po analizie plusów i minusów debiutu. Sukces wejścia na giełdę zawdzięcza się koniunkturze na rynku w danym momencie ale także pracy samego emitenta oraz doradców.
Autor
Julita Mortka, aplikantka radcowska, Consuldimo
https://digiartia.com/product/legal-power-law-firm-html-template/
https://digiartia.com/product/justitia-multiskin-lawyer-legal-wordpress-theme/