IPO (ang. Initial Public Offering) jest pierwszą ofertą publiczną akcji.
Pierwsza oferta publiczna to nic innego jak oferta publiczna określonych papierów wartościowych, która odbywa się pierwszy raz. Oferta publiczna z kolei charakteryzuje się tym, że udostępnia się w jakikolwiek sposób i w jakiejkolwiek formie szerszemu kręgowi osób (zgodnie z ustawą o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych – ma być to co najmniej 100 osób lub nieoznaczony adresat czyli ogół potencjalnie zainteresowanych) informację o papierach wartościowych. Ma to skłonić potencjalnych zainteresowanych do ich nabycia.
IPO wymaga od emitenta podjęcia m.in. następujących działań:
1) wyboru domu maklerskiego;
2) wyboru doradcy prawnego;
3) sporządzenia prospektu emisyjnego, chyba , że zachodzi którykolwiek z wyjątków wskazanych w ustawie o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych;
4) zatwierdzenia prospektu emisyjnego przez Komisję Nadzoru Finansowego;
5) udostępnienia prospektu emisyjnego do publicznej wiadomości.
Akcje będące przedmiotem IPO podlegają dematerializacji, czyli w miejsce dokumentu akcji dokonuje się rejestracji tych akcji w depozycie papierów wartościowych.
Efektem przeprowadzenia skutecznej pierwszej oferty publicznej jest więc zmiana charakteru emitenta z podmiotu prywatnego (spółki prywatnej) na spółkę publiczną. Spółka publiczna to zaś taka spółka, której co najmniej jednak akcje jest zdematerializowana.
Autorem zagadnienia jest Kancelaria Gach Hulist Mizińska Wawer.
https://digiartia.com/product/legal-power-law-firm-html-template/
https://digiartia.com/product/justitia-multiskin-lawyer-legal-wordpress-theme/