Korzyści, jakie może odnieść firma dzięki faktoringowi nie są powszechnie zauważalne. Rozsądne korzystanie z tej usługi może przynieść wymierne zyski firmie oraz znacznie poprawić nie tylko jej relacje z klientami, ale również pozytywnie wpłynąć na wizerunek.
Zyskaj przewagę
Przedsiębiorcy, którzy współpracują z firmami faktoringowymi, zwykle starają się pokryć koszty usługi faktoringowej przez przemodelowanie współpracy ze swoimi dostawcami. Jest to możliwe dzięki uzyskaniu rabatu za zakupione u nich towary lub usługi przez płatność gotówkową. W wielu branżach, takich jak np. hurtowy handel paliwem, stalą czy przy usługach transportowych lub budowlanych, powoli staje się to wręcz standardem. Płacisz gotówką tzn. że jesteś wiarygodny, a ja jako twój dostawca nie ponoszę ryzyka współpracy, więc oferuję skonto na poziomie np. 1-3%.
Dodatkowym plusem przedsiębiorców, którzy zdecydowali się na usługę faktoringu, są pozytywne relacje z dostawcami. Dzięki finansowej płynności, firmy budują w oczach swoich kontrahentów pozycję wiarygodnego i rzetelnego płatnika. Oprócz tego, trzeba pamiętać, że w czasach światowej recesji i kryzysu gospodarczego, kapitał obrotowy jest trudno dostępny. Podmioty, które płacą przedpłatą mogą przebierać w dostawcach i jakości dostarczanego towaru, a nawet w warunkach dodatkowych, takich jak terminy dostaw.
Otwartość na zmiany
Częstym problemem dla przedsiębiorców jest dzielenie się kosztami usługi faktoringowej ze swoimi kontrahentami. Rzadko zdarza się, że składają konkretną ofertę z „wariantowym modelem” uzależnionym od terminu płatności. Jest to spowodowane przekonaniem, że odpowiedź będzie negatywna. Tymczasem odbiorca dzięki otrzymaniu oferty z kilkoma wariantami cen uzależnionymi od terminu płatności otrzymuje możliwość uzyskania wyższego kredytu kupieckiego bez większych formalności, za który ponosi tylko część kosztów, jakie musiałby ponieść gdyby to finansowanie wziął na siebie.
W większości przypadków taka współpraca byłaby możliwa, gdyby poprawić komunikację z drugą stroną, a przede wszystkim doprowadzić do zrozumienia przez kontrahenta istoty sprawy. Jeśli przykładowo firma posiada grono stałych odbiorców z powtarzalnymi transakcjami, to złożenie im oferty wariantowej tzn. takiej w której jest cena bazowa przy ustalonym standardowym terminie płatności np. 14-30 dni, a kolejne przedziały czasowe są odpowiednio wycenione, w których to klient ponosi koszt pieniądza u faktora, albo w całości, albo w części może naliczyć je kontrahentowi, wtedy taka sytuacja nie będzie niczym nadzwyczajnym. Bywa iż odbiorcy chętnie odebraliby od naszego klienta większy wolumen towaru, gdyby była możliwość uzyskania dłuższego terminu płatności, zwłaszcza kiedy sami nie są w stanie pozyskać innego zewnętrznego finansowania z instytucji finansowych. W ten sposób szybko, bez komplikacji, dźwigania ryzyka kredytowego na sobie i ustanowienia zabezpieczeń, mają dostępne finansowanie na zakupione towary lub usługi. Często też koszty kredytu kupieckiego mogą być suma sumarum niższe niż stałe utrzymywanie kredytu i zabezpieczeń po swojej stronie.
Oczywiście przeszkodą w realizacji mogą być wieloletnie przyzwyczajenia kontrahentów, należy jednak zwrócić uwagę, iż oferta jest wariantową – kontrahent może, ale nie musi z niej skorzystać. Niekiedy nawet oporni kontrahenci mogą przekonać się do tego rozwiązania, gdyż daje ono wymierne efekty – najszybsze i najtańsze pozyskanie kapitału obrotowego, zwykle bez dodatkowych zabezpieczeń, procedur bankowych i ponoszenia kosztów stałych.
Do tego należy pamiętać, że nawet najbardziej oporne na zmiany grono kontrahentów ma swoje okresy lepszej i gorszej płynności wynikające np. z sezonowości. Często bywa, że to właśnie my jesteśmy tym jedynym dostawcą, który zaoferuje takie warunki płatności w chwili kiedy nasz odbiorca potrzebuje tego najbardziej. Dodatkowo, w powiązaniu z różnego rodzaju programami lojalnościowymi dopasowanymi do specyfiki branży, mogą nam zapewnić przychody ze stabilnego wolumenu obrotów realizowanych przez zadowolonego ze współpracy kontrahenta.
Atrakcyjne wydłużenie terminu
Jeśli odbiorcy nie godzą się na partycypowanie w kosztach kredytu kupieckiego, warto rozważyć zaoferowanie im dłuższego terminu płatności gratis pod warunkiem zwiększenia wolumenu zakupów. Przy podwojeniu obrotów istnieje możliwość zwiększenia przychodów, które pokryją nie tylko koszt faktoring, ale i koszty kredytu kupieckiego. Warto pamiętać również o korzyściach marketingowo-akwizycyjnych dających możliwość pozyskania dużych i rozpoznawalnych odbiorców, którzy już na starcie oczekują dłuższego terminu płatności.
Istotne jest, aby mieć świadomość, że warunki transakcji, tak jak i otoczenie rynkowe ulegają zmianie. Tylko ci, którzy elastycznie w swojej ofercie biorą pod uwagę takie możliwości zmian, oferując kilka opcji swoim kontrahentom, mogą liczyć na sukces sprzedażowy.
Autor: Grzegorz Pardela – Dyrektor Handlowy, Pragma Faktoring SA
https://digiartia.com/product/legal-power-law-firm-html-template/
https://digiartia.com/product/justitia-multiskin-lawyer-legal-wordpress-theme/