Strona główna Aktualności Czym jest gwarancja przy sprzedaży konsumenckiej?

Czym jest gwarancja przy sprzedaży konsumenckiej?

1687
PODZIEL SIĘ

Gwarancja funkcjonuje również przy sprzedaży konsumenckiej. Jest to swoiste zobowiązanie gwaranta na rzecz kupującego, że w sytuacji, gdy sprzedany towar nie będzie posiadał właściwości zgodnych z tymi, wskazywanymi w specjalnych oświadczeniu, to spełni ten również wskazane powinności na rzecz kupującego.

Udzielenie gwarancji przy sprzedaży konsumenckiej to złożenie dobrowolnego oświadczenia…

Od praktycznej strony należy zwrócić uwagę, że udzielenie gwarancji przy sprzedaży konsumenckiej jest dobrowolne, a odbywa się to poprzez złożenie oświadczenia o stosownej treści. Jako wręcz podstawowe, niezbędne elementy takiego oświadczenia wskazuje się:

  • Wyliczenie obowiązków, jakie bierze na siebie gwarant (sprzedawca udzielający gwarancji), a i praw, jakie przysługują kupującemu;
  • Szczegółowe opisanie produktu, będącego przedmiotem sprzedaży, zwłaszcza jego cech, właściwości, udogodnień;
  • Zawarcie klauzuli, że w razie braku odpowiednich cech, właściwości, funkcjonalności sprzedawanego towaru (wcześniej wyliczonych, opisanych) kupujący może rościć sobie prawo do żądania od gwaranta spełnienia świadczenia, będącego jego obowiązkiem.

Warto jednak podkreślić, że gwarant przy składaniu ww. oświadczenia jest w pozycji elastycznej, co znaczy, że wiele kwestii może w tym oświadczeniu zapisać, ustalić według uznania. Na przykład może zapisać specjalne zasady świadczenia usług gwarancyjnych (np. że kupujący ma pokryć koszty dojazdu ekipy gwarancyjnej do jego domu, czy kupujący ponosi odpowiedzialność, koszty dostarczenia zakupionego towaru do naprawy gwarancyjnej w miejsce wskazane przez gwaranta). Gwarant może też wprowadzać według uznania terminy, w jakich (na jakich zasadach) zobowiąże się do naprawy sprzedanego towaru, objętego gwarancją.

Formułując oświadczenie o udzieleniu gwarancji, gwarant musi jednak pamiętać, że…..

powinny znaleźć się tam jednak pewne, obligatoryjne elementy, wynikające wprost z Ustawy o sprzedaży konsumenckiej. Patrząc ogólnie na te elementy (obowiązek ich uwzględnienia) zdecydowanie należy ocenić je pozytywnie, z punktu widzenia interesów konsumentów. Zatem, oświadczenie takie:

  • Musi być sformułowane w na tyle jasny sposób, aby konsumenci nie mieli problemów z odpowiednim jego zrozumieniem;
  • Musi być napisane w języku polskim;
  • Musi zawierać wprost wskazanie, jak konsument może reklamować nabyty towar, korzystać z prawa do gwarancji;
  • Musi wyraźnie punktować, że gwarancja nie wyłącza (czy ogranicza) innych praw kupującego;

Ponadto sprzedający według ww. ustawy musi sporządzony dokument gwarancyjny wydać kupującemu.

Kiedy jednak, sprzedawca nie dopełni ww. obowiązkom, konsumentowi i tak przysługuje prawo do gwarancji.

Tak więc, gwarancja przy sprzedaży konsumenckiej zdecydowanie jest kolejnym przywilejem kupującego, zabezpieczeniem jego interesów na wypadek, gdyby rzecz mu sprzedana nie posiadała jednak cech, stanu, właściwości zgodnych z tym, jaki winna mieć. Na uznanie zasługuje to, że sprzedawcy są zobowiązani do przejrzystego informowania klientów o prawie do gwarancji.

 

Joanna Jaskiernia – współpracownik Portalu