Nie tak dawno pisaliśmy m.in. o nowej inicjatywie OBYWATEL, umożliwiającej załatwienie prostych spraw administracyjnych przez Internet. Prowadzący działalność gospodarczą także pewnie niejednokrotnie zatknęli się z „Profilem zaufanym ePUAP”, ta sama formuła podpisywania dokumentów może być wykorzystywana także w przypadku zakładania spółek zgodnie z przepisami Kodeksu spółek handlowych.
Co to jest zatem ten „Profil zaufany ePUAP”
Profil zaufany to metoda zdalnego uwierzytelniania podpisu danej osoby fizycznej w systemach e-administracji. Mowa tutaj m.in. o portalach:
http://epuap.gov.pl/wps/portal,
https://prod.ceidg.gov.pl/ceidg.cms.engine/
Innymi słowy jest to wirtualny ale potwierdzony urzędowo podpis danej osoby.
ePUAP pochodzi od Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej.
Dzięki posiadaniu loginu, hasła oraz konta poczty elektronicznej (na który przesyłany jest jednorazowy kod autoryzacyjny), można już załatwić cała masę spraw bez wychodzenia z domu.
Niewątpliwą zaleta profilu zaufanego ePUAP jest to, że jego uzyskanie oraz korzystanie pozostaje bezpłatne. Jedyna aktywnością faktyczną pozostaje konieczność udania się do odpowiedniego (ale wg. wyboru obywatela) organu administracji w celu potwierdzenia danych.
Jak uzyskać Profil zaufany ePUAP
Cały proces uzyskiwania Profilu zaufanego ePUAP jest opisany szczegółowo na stronie http://epuap.gov.pl/wps/portal.
Krok 1.
Założenie konta użytkownika, z którego wysyłany jest wniosek o potwierdzenie profilu zaufanego. Konieczne jest podanie danych identyfikacyjnych osoby wraz z numerem PESEL oraz numerem telefonu do potwierdzenia operacji sms (autoryzacja). Oczywista należy także podać adres poczty elektronicznej.
Krok 2.
Złożenie wniosku o Profil zaufany ePUAP, po zalogowaniu się na konto założone w Kroku 1. Po weryfikacji danych w systemie na adres e-mail lub sms obywatel otrzyma kod autoryzacji do wpisania do składanego wniosku.
Krok 3.
Potwierdzenie (uwierzytelnienie) Profilu zaufanego ePUAP w jednym z urzędów (lista dostępna na ww. portalu) w ciągu 14 dni od złożenia wniosku. Punkty uwierzytelnienia Profilu są odpowiednio oznaczone i zlokalizowane m.in. w urzędach wojewódzkich, ZUS, urzędach skarbowych, konsulatach, oraz w niektórych urzędach gmin. Uwierzytelnienie wiąże się ze sprawdzeniem przez urzędnika danych osobowych obywatela z danymi ujętymi w systemie informatycznym. Po pozytywnej weryfikacji danych, na podstawie przedłożonego dowodu tożsamości, konto założone na portalu ePUAP zyskuje status profilu zaufanego. Profil zaufany trzeba przedłużyć raz na 3 lata.
W przypadku posiadania podpisu elektronicznego (kwalifikowanego), Profil zaufany ePUAP można potwierdzić tymże podpisem bez konieczności udawania się do wybranego urzędu administracji.
Pomimo tego, że część podanych powyżej informacji może brzmieć dość tajemniczo, po przejściu ostatniego kroku, a zatem osobistej wizyty w organie administracji obywatel może uzyskać instrument chociaż odrobinę usprawniający załatwianie spraw urzędowych.
WW.