Wniosek o wpis do Ewidencji
Wpis do Ewidencji polega na wprowadzeniu do systemu teleinformatycznego Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej danych podlegających wpisowi. Wpis do Ewidencji jest dokonany z chwilą zamieszczenia danych w Ewidencji, nie później niż w dniu roboczym następującym po dniu wpływu do CEIDG wniosku o wpis, o ile wniosek jest poprawny.
Wnioskiem poprawnym jest wniosek, który:
- zawiera dane podlegające wpisowi,
- zawiera dane podlegające wpisowi zgodne z przepisami prawa
- dotyczy działalności objętej przepisami ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, lub
- został złożony przez osobę, wobec której nie orzeczono prawomocnie zakazu prowadzenia wszelkiej działalności gospodarczej,
- nie dotyczy osoby już wpisanej do Ewidencji,
- został podpisany przez wnioskodawcę lub
- został złożony przez osobę uprawnioną, w tym osobę zagraniczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r.o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, która nie posiada prawa wykonywania działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie przepisów odrębnych.
Wraz z wnioskiem o wpis do Ewidencji, z wyjątkiem wniosku o wykreślenie przedsiębiorcy, składa się oświadczenia o:
- podejmowaniu lub wykonywaniu określonej działalności gospodarczej nieobjętej zakazem prowadzenia działalności gospodarczej, zakazem wykonywania określonego zawodu, którego wykonywanie przez przedsiębiorcę podlega wpisowi, zakazem prowadzenia działalności związanej z wychowaniem, leczeniem, edukacją małoletnich lubz opieką nad nimi,wydanym wobec osoby, której wpis dotyczy;
- posiadaniu tytułu prawnego do nieruchomości, których adresy są wpisywane do Ewidencji.
Wniosek wraz, z którym nie złożono wyżej wymienionych oświadczeń jest wnioskiem niepoprawnym.
Oświadczenia, o których mowa składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
Składający oświadczenia zawiera w nich klauzulę o treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu uprawnionego do odebrania oświadczenia o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
Integralną częścią wniosku o wpis jest żądanie:
- wpisu albo zmiany wpisu do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON),
- zgłoszenia identyfikacyjnego albo aktualizacyjnego, o którym mowa w przepisach o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników,
- zgłoszenia płatnika składek albo jego zmiany w rozumieniu przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych albo
- zgłoszenia oświadczenia o kontynuowaniu ubezpieczenia społecznego rolników w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników.
Do wniosku o wpis przedsiębiorca może także dołączyć:
- w przypadku przedsiębiorcy będącego płatnikiem składek:
- zgłoszenie do ubezpieczeń społecznych i do ubezpieczenia zdrowotnego albo do ubezpieczenia zdrowotnego,
- zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego członków rodziny,
- zmianę danych wykazanych w zgłoszeniach, o których mowa powyżej,
- zgłoszenie wyrejestrowania z ubezpieczeń, o których mowa powyżej,
- zgłoszenie rejestracyjne lub aktualizacyjne, o których mowa w przepisach o podatku od towarów i usług;
- żądanie przyjęcia oświadczenia o wyborze przez przedsiębiorcę formy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych albo wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej albo rezygnacji z wybranej formy opodatkowania;
- żądanie przyjęcia zawiadomienia o wyborze sposobu wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych albo zawiadomienia o rezygnacji z wybranego sposobu wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych;
- żądanie przyjęcia zawiadomienia o wyborze opłacania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych co kwartał albo zawiadomienia o zaprzestaniu opłacania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych co kwartał;
- żądanie przyjęcia zawiadomienia o zamiarze prowadzenia ksiąg rachunkowych.
Wpis do Ewidencji z urzędu
Wpis do Ewidencji jest zasadniczo dokonywany na wniosek, chyba że przepis szczególny przewiduje wpis z urzędu.
Wpisem do Ewidencji jest również wykreślenie przedsiębiorcy albo zmiana wpisu.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2018 r. poz. 646).
- Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2018 r. poz. 647).
Stan prawny na dzień 27 lipca 2018 r.
Joanna Mucha – współpracownik Portalu
Masz pytania związane z tematem artykułu, bądź chcesz skonsultować swój problem prawny z zakresu prawa lub podatków?